با کمک محققان داخلی و تکیه بر دانش بومی موفق به ساخت میکروسکوپ لیزری شدیم

خادم رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان در خصوص دستگاه میکروسکپ لیزری اظهار کرد: دستگاه طیف سنج نوری دستگاهی است که به وسیله یک نرم افزار کنترل می‌شود که صفر تا صد این نرم افزار داخلی است.

اوافزود: دستگاه طیف سنج نوری و لیزری از نور و لیزر برای آنالیز و شناسایی مواد شناخته نشده، مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع به کمک این دستگاه می‌توان به ماهیت مواد پی برد.

این فعال فناور گفت: عیار سنجی مواد یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه است، برای مثال برای شناسایی عیار یک الماس، با قرار دادن الماس روی دستگاه و تابیده شدن نور لیزر به شی مورد نظر به راحتی می‌توان عیار الماس را شناسایی کرد. در واقع زمانی که نور به سطح مواد تابیده می‌شود اطلاعات مواد جمع آوری شده و از طریق نرم افزار به کاربر نشان داده خواهد شد.

او ادامه داد: این محصول اولین بار در داخل کشور به تولید رسیده است و نه تنها هیچ نمونه داخلی از میکروسکوپ لیزری وجود ندارد بلکه در دنیا کشور‌های محدودی به تکنولوژی ساخت این دستگاه دست پیدا کرده اند.

خادم گفت: نکته حائز اهمیت این است که ما برای ساخت این دستگاه از روش مهندسی معکوس استفاده نکرده ایم، تنها با تکیه بر دانش بومی موفق به ساخت میکروسکوپ لیزری شده ایم.

رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: سازمان غذا و دارو، موسسه گوهر شناسی و میراث فرهنگی از جمله استفاده کننده‌های این دستگاه خواهند بود.

او افزود: قیمت دستگاه ما یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی است، علی رغم قیمت پایین از برخلاف نمونه‌های خارجی خدمات پس از فروش و گارانتی دارد. همچنین شرکت ما قبل از فروش آموزش‌های لازم برای استفاده از این دستگاه را به خریداران ارائه می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب مرتبط