بحران تراشه و میلیون‌ها ماشینی که تولید نمی‌شود

کارخانه‌های خودروسازی اعلام کرده‌اند که کمبود چیپ یا تراشه کامپیوتری، تولید خودرو را با بحرانی جدی روبرو کرده است. هفته گذشته مدیران چند کارخانه پیش‌بینی کردند که این بحران به کاهش تولید و درآمد خودروسازان در سال جاری منجر خواهد شد.

دورکاری و ماندن مردم در خانه به دلیل بحران کرونا باعث شد تا سال گذشته تقاضا برای لوازم کامپیوتری بیشتر شد و در نتیجه مصرف تراشه‌ برای ساخت این لوازم افزایش یافت.

علاوه بر این، افزایش تقاضا برای خرید خودرو در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی باعث کمبود بیشتر تراشه‌های کامپیوتری شد. همزمان آتش‌سوزی در یکی از بزرگترین کارخانه‌های ساخت تراشه در ژاپن و طوفان در ایالت تگزاس، محل یکی دیگر از کارخانه‌های ساخت تراشه، عرضه را محدود کرد.

مجموع این عوامل باعث شد تا تقریبا همه خودروسازان ناچار شوند خط تولید را برای مدتی متوقف کنند. برخی دیگر از شرکت‌ها مانند نیسان، ماشین‌های خود را بدون آپشن‌هایی مثل راهیاب ماهواره‌ای تولید کرده‌اند و بعضی دیگر عرضه مدل‌های جدید خود را به تعویق انداخته‌اند.

جو بایدن

کمبود تراشه‌های کامپیوتری و تاثیر آن بر تولید، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکای را هم به واکنش واداشت

هفته گذشته هربرت دیس، مدیر گروه فولکس‌واگن، وضعیت این کارخانه‌ را بحرانی توصیف کرد و استلانتیس، چهارمین خودروساز بزرگ جهان پیش‌بینی کرد که وضعیتش در سه‌ ماه دوم سال ۲۰۲۱ بدتر خواهد شد.

یک موسسه که خودروسازان و قطعه‌سازان را در بازار آمریکا نمایندگی می‌کند پیش‌بینی کرده که در نتیجه کمبود تراشه در آمریکا امسال نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو کمتر فروخته خواهد شد.

در ساخت هر خودرو به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۵۰ تراشه کامپیوتری استفاده می‌شود و هزینه خرید این قطعه برای کارخانه‌هایی نظیر فولکس‌واگن و تویوتا سالانه بیش از چهار میلیارد دلار است.

خودروسازان که تا پیش‌ از این تنها به اندازه نیاز کوتاه‌مدت خود تراشه می‌خریدند، حالا به سرمایه‌گذاری بیشتر برای تامین این قطعه فکر می‌کنند. وسعت بحران تا حدی است که دولت آمریکا هم در پی یافتن راه‌حلی برای این مسئله است.

اولیور زیپسه، مدیر گروه ب‌ام‌و هفته گذشته در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرد که مشکل کمبود تراشه ممکن است تا دو سال دیگر ادامه داشته باشد.

مطالب مرتبط