برای جلوگیری از سرایت کرونا در مدارس باز کردن پنجره‌‌ها موثر‌تر از ماسک است

پرفسور کَلِم سِمپِل: «افزایش جریان هوا بهترین اقدامی است که پخش ویروس در مدارس را کاهش می‌دهد»

پرفسور کَلِم سِمپِل: «افزایش جریان هوا بهترین اقدامی است که پخش ویروس در مدارس را کاهش می‌دهد»

یکی از مشاوران علمی دولت بریتانیا می‌گوید گشودن پنجره‌ها و جریان داشتن هوای آزاد در کلاس‌های درس، در جلوگیری از سرایت ویروس کرونا در مدارس، از پوشیدن ماسک موثرتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، پرفسور کَلِم سِمپِل، یکی از اعضای «گروه مشاوره علمی در مواقع اضطرار» (سِیج)، در برنامه «تو دِی» رادیوی چهار بی‌بی‌سی گفت: «افزایش جریان هوا بهترین اقدامی است که پخش ویروس در مدارس را کاهش می‌دهد». او گفت: «اگر قرار باشد روی یک اقدام برای بهبود شرایط محیطی هم برای کودکان و هم بزرگسالان تمرکز کنم، آن کار، افزایش جریان هوا از طریق باز کردن پنجره‌هایی است که با رنگ چسبیده و باز نمی‌شود یا برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت بسته شده‌اند. این موثرترین راه کاهش سرایت ویروس در مدارس است.»

پرفسور سمپل که نظرات شخصی خود را ابراز می‌کرد، در اشاره به خطرات ابتلای آموزگاران به کووید-۱۹ گفت که داده‌های موجود حاکی از آن است که «آموزگاران بیشتر از سایر افرادی که زندگی روزمره کاری خود را در محیط عادی ادامه می‌دهند، در معرض خطر نیستند.»

پیش‌تر، برخی آموزشگاه‌ها اعلام کرده بودند که در زمان بازگشت به مدرسه، که تاریخ آن ۱۰ روز دیگر تعیین شده است، دانش آموزان باید در تمام طول روز -به جز زمان ورزش و صرف غذا و نوشیدنی- ماسک صورت استفاده کنند. نیک گیبز، مدیرکل وزارت آموزش بریتانیا، اما گفته است دانش آموزان در بازگشت به کلاس در ماه آینده، به پوشیدن ماسک و انجام آزمایش سریع ویژه کووید-۱۹ بدون عارضه، الزامی ندارند.

او تایید کرد که پوشیدن ماسک برای آموزگاران حین تدریس «پرچالش‌تر» است اما گفت که استفاده از پوشش صورت را «قویا توصیه» می‌کند. آقای گیبز به رادیوی تایمز گفت: «البته که ما نمی‌توانیم والدین را ملزم کنیم کودکانشان را دو بار در هفته مورد آزمایش (کووید-۱۹) قرار دهند اما امیدواریم منطق آن را درک کنند.»

آقای گیبز در پاسخ به این سؤال که آیا دانش‌آموزانی که آزمایش نمی‌شوند از رفتن به مدرسه محروم خواهند شد، به رادیوی «ال‌بی‌سی» گفت: «خیر، ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که چنین اجباری در کار نباشد و انجام آن به اجازه والدین نیاز داشته باشد. در تمام این موارد، حفظ تعادل خطر مطرح است. این که آزمایش کرونای فردی بدون عارضه مثبت باشد، حرکتی مثبت در جهت کاهش خطر (سرایت به سایرین) است.»

او اظهار امیدواری کرد که اکثریت دانش‌آموزان برای آزمایش سریع کرونا داوطلب شوند. کودکان دبستانی در بازگشت به مدرسه  نیازی به انجام تست‌های سریع کرونا ندارند.

آقای گیبز در اشاره به ماسک صورت در برنامه صبحگاهی بی‌بی‌سی گفت: «ما می‌گوییم الزامی به استفاده از ماسک صورت در کلاس درس وجود ندارد اما آن را قویا توصیه می‌کنیم زیرا می‌خواهیم نهایت تلاش خود برای کاهش خطر سرایت ویروس در آموزشگاه‌ها را به کار بریم.»

در این میان، انجمن ملی کودکان ناشنوا در بریتانیا هشدار داده که توصیه دولت برای استفاده از ماسک صورت، بر کودکان ناشنوا تاثیری «مخرب» خواهد داشت.

وزارت آموزش بریتانیا اعلام کرده است که آموزگاران باید در تصمیم به موجه بودن استفاده از ماسک، به نیازهای ویژه شاگردانشان از جمله ناشنوایی هم توجه داشته باشند.

مطالب مرتبط