بررسی سلامتی ماهی‌های پرورشی با ربات

محققان به آزمایش رباتی شبیه به لاک پشت پرداختند که می‌تواند برای بررسی وضعیت سلامتی ماهی‌های پرورشی استفاده شود.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از گیزمگ، ماهی‌هایی که در مزارع پرورش ماهی پرورش پیدا می‌کنند، باید مرتبا از نظر داشتن بیماری‌ یا انگل مورد آزمایش و معاینه قرار بگیرند.

اگرچه که این کار غالبا توسط غواصان انسانی انجام می‌شود، ولی به نظر می‌رسد یک لاک پشت دریایی رباتیک می‌تواند راه‌حل بهتری برای انجام این وظیفه باشد.

متاسفانه زمانی‌ که یک غواص در این مزارع پرورش ماهی در میان ماهی‌ها شنا می‌کند، حباب‌های زیادی در آب تولید می‌شود و ماهی‌ها استرس پیدا می‌کنند. این امر می‌تواند به مشکلاتی در سلامتی ماهی‌ها منجر شود.

هنگامی‌ که وسایل نقلیه کنترل از راه دور هم استفاده می‌شوند، این امر تکرار می‌شود.

در این راستا محققان جایگزین مناسب‌تری را برای بررسی این وضعیت بررسی کردند.

“مارجا کروسما”(Maarja Kruusmaa) و تیم تحقیقاتی او برای بررسی ماهی‌های پرورشی از یک لاک‌پشت رباتیک که به دوربین مجهز است، استفاده کردند.

این لاک‌پشت که “یوکت”(U-CAT) نام دارد، پیشتر در دانشگاه صنعتی “تالین”(Tallinn) استونی توسعه داده شده بود. این ربات خودران بوده و می‌تواند از طریق چهار باله خود به پایین، بالا، عقب و جلو حرکت کند.

“مارجا کروسما” و تیم تحقیقاتی‌اش این ربات را در مزرعه پرورش ماهی سالمون آزمایش کردند و دریافتند که ماهی‌ها آرام باقی ماندند و حتی در نزدیکی ربات شنا هم کردند.

در مقابل، ماهی‌ها هنگام حضور غواص‌ها و وسایل نقلیه کنترل از راه دور در آب، از محل دور شدند.

تیم تحقیقاتی این پروژه معتقدند که رمز موفقیت این ربات کوچک‌ بودن و کند بودن آن است. در کمال تعجب، ظاهر لاک پشت مانند این ربات، مهم نیست.

“مارجا کروسما” اظهار کرد، این واقعیت که داشتن ظاهری شبیه به یک جانور آبزی برای ماهی‌ها مهم نیست، خبر خوبی است. زیرا سبب می‌شود محققان برای بررسی سلامت ماهی‌های پرورشی، صرفا ربات‌هایی شبیه به ماهی یا لاک پشت نسازند.

به این ترتیب توسعه این ربات‌ها ارزان‌تر می‌شود.

نتایج این پژوهش اخیرا در مجله “Royal Society Open Science” انتشار یافت. /ایسنا

مطالب مرتبط