برنامه مشترک چین و روسیه برای ساخت ایستگاه فضایی ماه

چین و روسیه از برنامه‌ای مشترک برای ساخت ایستگاه فضایی ماه خبر داده‌اند.

“روسکوسموس”، سازمان فضایی فدرال روسیه، می‌گوید که توافقنامه‌ای را با سازمان ملی فضایی چین برای توسعه امکانات تحقیقاتی در سطح یا مدار کره ماه، یا هر دو امضا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، در بیانیه سازمان فضایی هر دو کشور آمده است که این ایستگاه برای استفاده سایر کشورها هم در دسترس خواهد بود. این در حالی است که روسیه خود را برای تجلیل از ۶۰ سالگی اولین پرواز فضایی با سرنشین این کشور آماده می‌کند.

در بیانیه‌ای که از طرف هر دو سازمان فضایی منتشر شده آمده است که ایستگاه بین‌المللی علمی ماه طیف گسترده‌ای از تحقیقات علمی، از جمله اکتشاف و بهره‌برداری از ماه را انجام خواهد داد.

در این بیانیه (به زبان چینی ماندارین) آمده است “چین و روسیه با استفاده از اندوخته‌ای از تجربیات خود در زمینه علوم فضایی، تحقیق و توسعه و استفاده از تجهیزات فضایی و فناوری فضایی، به طور مشترک نقشه راهی برای ساخت یک ایستگاه بین‌المللی علمی تحقیقاتی ماه تهیه می‌کنند”.

این بیانیه اضافه می‌کند که روسیه و چین هر دو در برنامه‌ریزی، طراحی، توسعه، اداره و بهره برداری از ایستگاه تحقیقاتی همکاری خواهند کرد.

چن لان، تحلیلگر و متخصص در برنامه فضایی چین، به خبرگزاری فرانسه گفت كه این پروژه “امر بسیار مهمی” است.

او گفت “این بزرگترین پروژه همکاری فضایی بین‌المللی برای چین خواهد بود؛ بنابراین بسیار چشمگیر است”.

چین در زمینه دنیای اکتشافات فضایی نسبتا دیر شکوفا شده است. اما کاوشگر “چانگ اِی ۵” چین در دسامبر سال گذشته موفق شد از کره ماه سنگ و “خاک” بردارد. این موفقیت چین در آن زمان به عنوان نمایشی دیگر از افزایش توانایی این کشور در اکتشافات فضایی تلقی شد.

روسیه که پیشگام اکتشافات فضایی است در سال‌های اخیر تحت‌الشعاع چین و آمریکا قرار گرفته است. سال گذشته پس از پرتاب موفقیت آمیز شرکت خصوصی “اسپیس ایکس”، روسیه انحصار خود را در اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی از دست داد.

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است كه قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ دوباره فضانورد به ماه اعزام کند. در این برنامه که آرتِمیس نام دارد، یك زن و یک مرد قدم بر سطح ماه خواهند گذاشت، که اولین فرود بر ماه با انسان از سال ۱۹۷۲ تاکنون خواهد بود.

مطالب مرتبط