بزودی ذخیره خوبی از “آرتمیا” در دریاچه ارومیه خواهیم داشت

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان این‌که جلبک دونالیلای دریاچه ارومیه به ۱۴.۵ میلیون عدد در لیتر رسید، گفت: چنانچه روند کنونی دریاچه ارومیه تا آغاز فصل گرما تداوم داشته باشد و طبق گفته ستاد احیای دریاچه ارومیه روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب به پیکره رهاسازی شود، بزودی جمعیت خوبی از آرتمیا در دریاچه ارومیه را شاهد خواهیم بود.

نکوئی‌فرد، با اشاره به اینکه سطح تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۵۲ است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۲۷۰.۷۵) ۷۷ سانتی متر افزایش ارتفاع را شاهدیم، افزود: شوری آب دریاچه ارومیه در مدت مشابه سال گذشته، ۳۴۵ تا ۴۲۰ گرم در لیتر بوده که این میزان شوری در حال حاضر ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم در لیتر اندازه‌گیری شده است.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده سال گذشته تنها تخم آرتمیا در دریاچه وجود داشت، اما به دلیل بارش‌های اسفند ماه و بهبود شرایط دریاچه به دلیل رهاسازی‌های انجام شده به پیکره، اولین نوزاد آرتمیا در دهه آخر اسفند ماه مشاهده شد که از اردیبهشت ماه جاری تاکنون تمامی مراحل رشدی آرتمیا از مرحله چتری، نوزادی، جوانی و بلوغ قابل مشاهده است که این نشان از بهبود شرایط اکولوژیکی دریاچه ارومیه است.

نکوئی‌فرد اظهار کرد: PH و شوری دریاچه ارومیه در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و فیتوپلانکتون‌های دریاچه رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور با اشاره به میزان جلبک دونالیلا در دریاچه ارومیه، تصریح کرد: میزان جلبک دونالیلا در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۵ عدد در لیتر بوده که این میزان جلبک در حال حاضر بر اساس آزمایش‌های انجام شده ۱۴.۵ میلیون عدد در لیتر است که این نشان از وجود غذای کافی برای رشد آرتمیا در دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه چنانچه روند کنونی دریاچه ارومیه تا آغاز فصل گرما تداوم داشته و طبق گفته ستاد احیای دریاچه ارومیه روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب به پیکره رهاسازی شود، بزودی جمعیت خوبی از آرتمیا در دریاچه ارومیه را شاهد خواهیم بود.

نکوئی‌فرد با اشاره به اینکه در حال حاضر یک دهم عدد در لیتر آرتمیای بالغ در دریاچه مشاهده شده است، افزود: هر آرتمیا در شرایط مساعد ۵۴ نوزاد تولید می‌کند که در طول مدت ۳ ماه ۳ تا ۴۰۰۰ عدد سیست تولید می‌کند که با تداوم شرایط آبی دریاچه و غلظت نمک دریاچه و با وجود آرتمیای بالغ در دریاچه میزان تولید نوزاد آرتمیا به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت که بزودی ذخیره خوبی از آرتمیا را در دریاچه خواهیم داشت.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، جلبک‌های تک سلولی، مناسب‌ترین غذا برای آرتمیا هستند، جلبک تک سلولی “دونالیلا” در سواحل، آبگیرهای صخره‌ای و دریاچه ارومیه زندگی می‌کند و یکی از گونه‌های حیاتی مقاوم به نمک بوده که تاکنون شناخته شده است.

دریاچه ارومیه دارای ۱۲ نوع جلبک است که در این میان “دونالیلا سالینا” مقاوم‌ترین آنها به شوری است؛ این جلبک در دمای بالا، شدت نور زیاد و شوری بالا اقدام به شکوفایی و ازدیاد و ترشح نوعی ماده به صورت رنگدانه‌های قرمز رنگ به نام ˈ”بتا کاروتن”ˈ می‌کند.

مطالب مرتبط