بلاک‌ چین، انقلابی در عرصه فناوری که نیازمند شناخت دقیق است

به گزارش آردی نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران؛ نوش‌آفرین مؤمن واقفی، معاون امنیت سیستم‌ها و اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک در این پنل با اشاره به تاثیر کلان روندها و بلاک‌چین در دنیای امروز، اظهار کرد: تکنولوژی بلاک‌چین از ۲۰ سال قبل با طرح تعامل مشتریان به عنوان نقطه موثر از زنجیره ارزش، اهمیت یافته و روی این کلان روند بسیار حساب می‌شود.
وی با تاکید بر نقطه ضعف نگرش و پلت‌فرم‌های موجود اظهار کرد: در پلتفرم‌های کنونی افراد بر اساس میزان مشارکت، از سود استفاده نمی‌کنند و این صاحبان پلتفورم مانند facebok و … هستند که سود می‌برند در حالی که باید ارزش افزوده متناسب با مشارکت افراد ایجاد شود.
واقفی تصریح کرد: هر جا که صحبت از بلاک‌چین است به این معناست که دیتابیس در شبکه توزیع، نگاه‌داری شده و کاربردهای مختلف برای آن تعریف می‌شود.
باید روی کاربرد واقعی بلاک‌چین باید متمرکز شویم
حسین محمدی، مشاور بورس کالای ایران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه بلاک‌چین یک پیاده‌سازی از مفهوم چندین هزار ساله موجود در کشور، است، گفت: در بلاک‌چین تلاش می‌شود از قدرت جمعیت برای تایید استفاده شود.
وی با اشاره به وجود زمین‌هایی در آمریکا که مالک آن مشخص نیست، اظهار کرد: در آمریکا تلاش می‌شود مالکیت زمین بر مبنای اجماع باشد؛ بلاک‌چین نیز بر اجماع تاکید دارد.
مشاور بورس کالای ایران با اشاره به اینکه در بورس کالای ایران به مفاهیم و تکنولوژی‌های جدید توجه می‌شود، تصریح کرد: یک عده بلاک‌چین را معادل اینترنت قرار می‌دهند که درست نیست؛ ما در بورس کالا تلاش می‌کنیم با بلاک‌چین چالش‌های موجود را حل کنیم؛ به عنوان مثال هنگام فروش کالا مقوله انرژی بر «دلیوری» به عنوان یکی از چالش‌ها مطرح است و در این زمینه شاهد وجود شکایات بسیار هستیم بنابراین سعی می‌کنیم موضوع دلیوری را به فعالان بسپاریم، کاری که در حوزه B2C صورت می‌گیرد.
محمدی با اشاره به اینکه بورس کالا به روش‌های  B2Bو B2C نیاز دارد تا زیرزنجیره ایجاد کند، گفت: هم‌اکنون با بانک‌ها برای تامین مالی خریداران در حال مذاکره هستیم و می‌بینیم هنگام ارائه تسهیلات، بانک‌ها این دغدغه را دارند که مطمئن شوند تسهیلات ارائه شده برای هدف تعریف شده، هزینه شود.
وی با تاکید بر عملکرد موفق بازار سنتی در ایران نسبت به بازار مدرن، گفت: در بازار سنتی، بازاریان به هم اعتبار می‌دهند اما اگر اعتبار یک نفر برای چندین بار از بین رود، جمعیت دیگر به او اعتبار نمی‌دهد؛ بلاک‌چین نیز بر همین مساله تاکید دارد.
مشاور بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه بلاک‌چین یک پارادایم‌شیفت در اعتماد و نگهداری دارایی است، توصیه کرد: همه روی کاربردهای واقعی بلاک‌چین باید متمرکز شوند. بلاک‌چین در حوزه پرداخت عمده، زمان زیادی را می‌طلبد بنابراین باید واقعیت‌های یک ایده را ببنیم و آن را در جای اصلی خود قرار دهیم.
محمدی خاطر نشان کرد: بورس کالا از استارت‌آپ‌ها و ایده‌پردازان در زمینه بلاک‌چین استقبال می‌کند و این نوآوران می‌توانند با مراجعه به معاونت توسعه بورس، پروپوزال خود را ارائه کنند اما لازم است با در نظر گرفتن واقعیت‌ها و ارتباط ایده با بورس کالا توجه شود.
تحول بلاک‌چینی، در شرایط بی‌کفایت شدن فناوری‌های قدیمی
در ادامه ولی‌اله فاطمی، مدیرعامل شرکت توسن، با تاکید بر اینکه فناوری بلاک‌چین با توجه به تغییرات ساختاری‌ای که اعمال می‌کند، تحول بزرگی به همراه دارد، گفت: تنها با در نظر گرفتن جمله «حذف واسطه‌ها» مشاهده می‌شود که قرار است فناوری‌ای به کار گیریم که نقش سازمان‌های حاکمیتی را ایفا می‌کند.
وی با تاکید بر سخت بودن تصور اینکه بورس بخواهد نقش حاکمیتی خود را به اجزای شبکه واگذار کند، اظهار کرد: می‌گویند فناوری به قدری به کار گرفته می‌شود که به بی‌کفایتی برسد؛ فناوری‌هایی که در حال استفاده هستند به بی‌کفایتی نزدیک می‌شوند و با به‌کارگیری فناوری‌های جدید، قرار است که تحول را در نظام‌های معاملاتی مردم شاهد باشیم.
مدیرعامل شرکت توسن با اشاره به اینکه قرار است با تحولی که رخ می‌دهد، تصمیم‌گیری به اجماع واگذار شود، گفت: فناوری بلاک‌چین تاکید دارد که تصمیم‌گیری در فضای امنی رخ می‌دهد؛ چراکه کوچک‌ترین بی‌اعتمادی، شکست در رسیدن به هدف را رقم می‌زند.
فاطمی با اشاره به موضوع مالکیت دارایی و انتقال مالکیت، اظهار کرد: بر اساس فناوری بلاک‌چین، هر دارایی در بستر دیجیتال تعریف شده و در یک بستر مطمئن، معامله می‌شود؛ در واقع اقتصاد دیجیتال، در این فناوری دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه امروزه کمتر از 10 درصد دارایی معاملاتی در بورس مشاهده می‌شود، گفت: با دیجیتال شدن دارایی، سرعت استفاده از دارایی لحظه‌ای خواهد شد؛ این فرایند برای صنایع کنونی و آتی یک تحول بزرگ است بنابراین دارایی را با شفافیت دیجیتالی می‌کنیم و به راحتی در دنیای امنیتی معامله می‌شود البته برای این گونه معاملات، نیاز به پول دیجیتال هست تا معامله بدون دخالت و ورود بانک صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت توسن یادآور شد: با وجود امکان معاملات دیجیتال و حتی بین کشوری انتظار می‌رود، حجم معاملات دارایی‌ها بسیار بیشتر شود؛ بلاک‌چین و معاملات دیجیتالی، بستری است که شفافیت بین‌المللی را به همراه دارد؛ درصورتی که بتوانیم ارز خود را بین‌المللی کنیم یا از ارز دیجیتال بین‌المللی استفاده شود، تحول عظیمی در عرصه معاملات و مبادلات بانکداری، بیمه و بورس رخ می دهد.
بلاک‌چین، پدیده ای مناسب برای صنعت بیمه
همچنین سید مجید بختیاری، مدیرعامل بیمه دی با جدید خواندن پدیده بلاک‌چین، گفت: با مطالعه بلاک‌چین می‌بینیم که این تکنولوژی پتانسیل و استعداد خوبی برای به کارگیری در صنعت بیمه دارد.
وی با اشاره به مزیت‌های متعدد بلاک‌چین از جمله امنیت و شفافیت، تصریح کرد: حدود 56 درصد از شرکت‌های بیمه دنیا درحال مطالعه این تکنولوژی هستند؛ هم‌اکنون درصد زیادی از شرکت‌های بیمه اطلاعات چندانی از بلاک‌چین ندارند اما شرکت‌های شاخصی در سوئیس و مونیخ در حال مطالعه تکنولوژی بلاک‌چین هستند.
مدیرعامل بیمه دی با تاکید بر عملکرد بلاک‌چین درحوزه پذیرش و مدیریت ریسک، در توسعه بیمه‌های عمر و کمک به رفع بی‌اعتمادی در فرآیندهای خسارت، تصریح کرد: باید از بلاک‌چین درک درستی داشته باشیم و واقع‌بینانه آن را به کار گیریم. همچنین لازم است به استارت‌آپ‌های فعال در این زمینه به خوبی بها دهیم و نهادسازی کنیم.
بختیاری با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و رفع محدودیت‌ها برای استفاده از بلاک‌چین، اظهار کرد: لازم است زیرساخت‌های مرتبط فراهم شود و فاصله موجود میان صنعت بیمه ایران با دنیا در حوزه فرهنگی، مدیریتی و مقرراتی کاهش یابد.
بلاک‌چین، حذف کننده نهاد بالاسری است
منصور، مشاور فرابورس ایران نیز با تاکید بر اینکه بلاک‌چین مفهوم ساده اما انقلابی دارد، گفت: بلاک‌چین یک پایگاه داده توزیع شده است. در این قالب تراکنش در بلوک قرار می‌گیرید، این بلوک‌ها به صورت دیتابیس به هم زنجیر و توسط بازیگران مختلف نگهداری می‌شوند، بنابراین نگهداری و نحوه انجام تراکنش (جابه جایی دارایی) در بلاک‌چین مهم است.
وی با تاکید بر اینکه در بلاک‌چین یک سیستم اجماع تعریف شده است، گفت: هر بلوک و تراکنش جدید به بلوک‌های قبلی زنجیر می‌شود و امکان تقلب در این تکنولوژی تقریبا وجود ندارد. از طریق اجماع، نیاز به نهاد بالاسری برای تایید تراکنش نیاز نیست و هر تراکنش تغییرناپذیر است.
مشاور فرابورس ایران با اشاره به تعریف بلاک‌چین به صورت باز و permitionless یا با نظارت بالاسری، گفت: بلاک‌چین باز (permition less) نیاز به تایید بالاسری ندارد و بزرگترین مصداق آن بیت کوین است؛ بلاک‌چین باز همچنین نقطه شکست یکتا ندارد.
منصور همچنین با اشاره به عملکرد بلاک‌چین با حضور شخص ثالث برای نظارت، گفت: برای حوزه بازار مالی یک بلاک‌چین با نظارت هم تعریف کردیم به گونه‌ای که قانونمند و تحت کنترل است. در این قالب اجماع بین همه بازیگران به صورت permitionless نیست بلکه اطلاعات در اختیار افرادی که دارای گواهی خاص هستند، قرار می‌گیرد؛ این کار با هدف مبارزه با پولشویی صورت گرفته است.
وی با اشاره به ایجاد فضای رقابتی با وجود بلاک‌چین درعرصه بورس، گفت: رقیب ایجاد شده و دیگر نیاز به تامین مالی نیست؛ ICO به جای IPO مطرح می‌شود، نهاد بورس پول مجازی تولید کرده و در شبکه‌ای مانند بلاک‌چین به عموم عرضه می‌کند.
مشاور فرابورس ایران با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته چهار میلیون دلار از طریق ICO معامله شده است، گفت: فقط از طریق تلگرام حدود دو میلیون دلار به روش مذکور معامله صورت گرفته است.
منصور با اشاره به انتقال پول از خارج به عنوان یکی از کاربردهای بلاک‌چین، گفت: برای جابه‌جایی ارزهای دیجیتال، هیچ مانعی وجود ندارد. از بلاک‌چین همچنین در سازوکارهای بورس استفاده می‌شود و اطلاعات و تراکنش شرکت‌ها در زمانی بسیار کوتاه و با شفافیت بیشتر در بلاک‌چین ثبت می‌شوند.
وی اما به لزوم شناخت دقیق چالش‌های تکنولوژی بلاک‌چین تاکید و خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها از این بستر برای تامین مالی استفاده کردند اما باید ببینیم آیا بلاک‌چین به لحاظ ساختار و چارچوبی که دارد می‌تواند تراکنش در حجم بالا را در زمانی کوتاه انجام دهد؟
مشاور فرابورس ایران افزود: باید به چالش‌های بلاک‌چین ازجمله مباحث حقوقی، امکان تراکنش بسیار، تعریف استاندارد در سطح بین‌المللی، تخلفات، عدم امکان وجود بستر محرمانه برای اطلاعات و امنیت، پرداخته شود.
نیما امیرشکار، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی نیز در این نشست با اشاره به ورود ارزهای دیجیتال به جوامع، گفت: ماهیت‌ها با طبقه‌بندی قدیمی تجارت فرق کرده است؛ اکنون ارزهای دیجیتال ماهیت دوگانه دارند و در بازار سرمایه و بورس مطرح می‌شوند. بیشتر افراد ارزهای دیجیتال را به عنوان کالایی برای استفاده روزمره طبقه‌بندی کردند.
وی تصریح کرد: با ورود ماهیت‌های دوگانه مانند ارز دیجیتال انتظار می‌رود بخشی از مشکلات حوزه مالی حل شود؛ اکنون بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها به سمت تولید ارز دیجیتال ملی رفتند و از سوی دیگر در تلاش برای ICO کردن ارز دیجیتال هستند.
مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه در صدر بودن بیت کوین باعث شد بسیاری از کشورها برای حفظ ارزش پول خود به سمت ارز دیجیتال روند، گفت: ما نیز در تلاش برای تعریف ارز دیجیتال ملی هستیم؛ هم‌اکنون نمونه ساخته شده به صورت پایلوت و محدود، قابل‌استفاده است. از این ارز در عرصه بانکداری و بورس استفاده می‌شود.
امیرشکاری با تاکید بر اینکه KYC و بلاک‌چین به موفقیت افراد در بازار مالی کمک می‌کنند، به معامله محموله‌ای بین سنگاپور و ژاپن از طریق بلاک‌ چین اشاره کرد و گفت: بسیاری از نهادهای مالی به سمت استفاده از بلاک‌چین حرکت می‌کنند.
مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: اولین مواجهه حاکمیت با فناوری جدید بلاک‌چین، فیلتر کردن بود بنابراین نیاز است برای استفاده از تکنولوژی‌های مالی، فرهنگ‌سازی صورت گیرد و مطالعه داشته باشیم تا درصورت وجود نکات منفی، برخورد قهرآمیز داشته باشیم.

مطالب مرتبط