بهره گیری از فناوری بلاک‌چین و ترکیب آن با فناوری نانوذرات جهت تضمین اصالت گوشت وارداتی

 شرکت استرالیایی لاتیتودو ۲۸ (Latitude ۲۸) که از صادرکنندگان عمده گوشت گاو به چین است، اعلام کرده که از پتانسیل فناوری بلاک‌چین و ترکیب آن با فناوری نانوذرات جهت تضمین اصالت گوشت بهره می برد.

یکی از شرکت های وارد کننده گوشت به چین اقدام به ترکیب دو فناوری بلاکچین و نانوذرات کرده تا مانع از واردات گوشت تقلبی به چین شود. به کمک این فناوری، به هر تکه از گوشت بسته‌بندی شده، یک کد «QR» اختصاص می‌یابد که این کدها، در مسیر سفر گوشت‌ها به چین، چه در استرالیا، چه در چین و چه در مسیر، قابل رصد بوده و مصرف‌کننده نیز، با اسکن نمودن کد مربوطه، می‌تواند نسبت به اصالت محصول خریداری‌شده اطمینان حاصل کند.

واردات گوشت تقلبی به چین، از جمله مسائل مهمی است که نگرانی‌های شدیدی در این کشور به دنبال داشته است. بر اساس تخمین‌های ارائه شده، به ازای هر ۱ کیلوگرم گوشت گاو وارد شده به چین، حدود ۳ کیلوگرم گوشت گاوی وجود داشته که از کشور ادعا شده وارد نشده است، ۳ کیلوگرم نیز از قسمت‌های ادعا شده حیوان نبوده و ۳ کیلوگرم نیز، اصلاً گوشت گاو نیست.

این در حالی است که سالیانه در حدود ۲۰۶ هزارتن گوشت گاو، از استرالیا به این کشور وارد شده که با توجه به کیفیت بالاتر این گوشت‌ها، با قیمت بیشتر و تقاضای بیشتر و در نتیجه، تقلب نیز همراه است.

برای رفع این چالش بسیار مهم، بسیاری از تولیدکنندگان، از بسته‌بندی‌های محفوظ شده‌ای استفاده می‌کنند که می‌تواند تا حدودی اطمینان خاطر از اصل بودن گوشت را برای مشتریان حاصل کند.

با این وجود این قبیل روش‌ها نیز، اگرچه با کمی تأخیر زمانی، اما به مرور مجدداً با جعل روبرو شده و نمونه‌های تقلبی، به بازار عرضه می‌ شوند. اگرچه شرکت‌های معتبر فعال در این حوزه، به راهکارهای تغییر اتیکت‌ها و استفاده از بسته‌بندی‌های جدید روی آورده و از قوانین حفاظتی برندها نیز بهره می‌گیرند، با این وجود، سرعت بالای جعل در این کشور و تقاضای به نسبت بالای موجود برای گوشت‌های استرالیایی، بخش اعظمی از این تلاش‌ها را بی‌نتیجه باقی می‌گذارد.

در راستای مبارزه جدی‌تر با جعل محصولات گوشتی، شرکت‌های مختلف به تکاپو افتاده تا از راهکارهای فناورانه جدیدی به این منظور استفاده کنند. در این میان، فناوری‌های بلاک‌چین و نانو، به شدت کارساز بوده و خود را در میان فناوری‌های مختلف، پیشتاز مباره با جعل و کپی‌برداری  کرده اند.

در کنار پتانسیل‌های فناورانه‌ای که در نتیجه استفاده از بلاک‌چین و یا چیپ‌های خاص رصد گوشت وجود دارد، نانوفناوری یکی دیگر از پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که به عنوان حلال جدی این مشکل شناخته شده است.

یکی از همکاران شرکت «VeChain» به نام «PWC»، موفق به دستیابی به فناوری جدیدی در خصوص نانوذرات شده است که امکان بکارگیری بارکدهای مخفی قابل شناسایی با بلاک‌چین را فراهم می‌ کند.

در این روش که امکان اسپری کردن نانوذرات بر روی گوشت وجود دارد، ماده اسپری شده خوراکی بوده و هیچ گونه سمیتی به همراه ندارد. به این منظور، از ذرات سیلیکون دی‌اکسید استفاده شده که به عنوان یک افزودنی مجاز غذایی شناخته می‌شود.

منبع : ستاد توسعه فناوری نانو

مطالب مرتبط