بومی‌سازی مخازن ذخیره گازهای مایع توسط دانش‌بنیان‌ها

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با بومی سازی مخازن دوجداره ذخیره گازهای مایع پروپان و بوتان مورد استفاده در پالایشگاه‌های گازی و مجتمع‌های پتروشیمی موفق به جلوگیری خروج ارز از کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه،  غلامرضا زینل پور، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان محصول اصلی این شرکت را مخازن دوجداره ذخیره گازهای مایع پروپان و بوتان ذکر کرد و افزود: در حال حاضر این شرکت دانش طراحی، مهندسی و ساخت مخازن LPG را به صورت کامل در اختیار دارد و تقریباً در تمامی فازهای پارس جنوبی و جزایر سیری و خارک پروژه‌های متعددی را اجرا کرده است.

وی ادامه داد: در پالایشگاه‌های فازهای مختلف میدان گازی پارس جنوبی علاوه بر تولید گاز شیرین جهت مصارف خانگی و صنعتی و نیز اتان جهت استفاده در مجتمع‌های پتروشیمی، حجم قابل ملاحظه‌ای پروپان و بوتان با ارزش صادراتی بالا تولید می‌شود. به منظور تسهیل در حمل‌ونقل و صادرات گازهای پروپان و بوتان، فرآیند ذخیره‌سازی این گازها در دمای پایین در مخازن ذخیره‌ای که به همین منظور طراحی و ساخته می‌شوند، صورت می‌پذیرد.

زینل پور با تاکید بر اینکه این مخازن، عموماً در پالایشگاه‌های گازی و مجتمع‌های پتروشیمی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته کار طراحی و ساخت این نوع مخازن را شرکت‌های خارجی انجام می‌دادند اما این شرکت با بومی‌سازی دانش فنی مخازن، بهای تمام شده ساخت هر یک از این مخازن را در مقایسه با سازندگان خارجی حداقل به میزان 8 میلیون یورو کاهش داد.

بر اساس اعلام معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت در نظر دارد با ورود به پروژه‌های احداث تاسیسات ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌ها و نیز انبارش محصولات پتروشیمی در ایجاد ظرفیت‌های جدید ذخیره‌سازی و انبارش با هدف تضمین جریان عرضه محصولات و حفظ سطح تولید، نقش موثری ایفا کند.

مطالب مرتبط