بومی‌سازی ۷۰ درصدی دستگاه تست عملکرد حسگرهای گازی

محققان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فناوری کشور با ساخت دستگاه تست عملکرد حسگرهای گازی امکان ارزیابی سنسورهای گازی را برای محققان فراهم کردند و به گفته آنها این دستگاه با توان شرکت‌های داخلی به میزان ۷۰ درصد بومی سازی شده است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، حمید کاظمی، مجری طرح، طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته در حوزه خلأ، نانو، لایه‌نشانی و آزمایشگاهی فیزیک منطبق بر استانداردهای بین‌المللی را از فعالیت‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و سیستم تست گازی را از محصولات این شرکت نام برد و یادآور شد: این دستگاه محیط استانداردی برای تست حسگرهای گازی برای ارزیابی عملکرد آنها و کالیبراسیون حسگرهای گازی ایجاد می‌کند.

مجری طرح با اشاره به کاربردهای این سیستم توضیح داد: زمانی که نمونه‌ای از حسگرهای گازی از سوی محققان ساخته می‌شود، برای اینکه این نمونه مورد ارزیابی قرار گیرد نیاز به کالیبراسیون دارد که برای این امر محیط استانداردی باید در اختیار محققان قرار گیرد که این دستگاه قادر به ایجاد محیط استاندارد برای تست حسگرها است.

این محقق دقت دستگاه ساخته شده را بسیار بالا توصیف کرد و یادآور شد: از این رو از این دستگاه می‌توان برای ارزیابی سنسورهایی که دارای دقتی در چند حد چند PPm هستند، استفاده کرد.

کاظمی، کاربرد دستگاه تست حسگر گازی را در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و صنعتی که در تولید سنسور فعال هستند، دانست و یادآور شد: هنوز تولید سنسور در کشور شکل نگرفته است و نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد تا بتوانیم وارد حوزه تولید سنسورهای گازی شویم و این در حالی است که در دنیا کارهای تحقیقاتی وسیعی در این زمینه انجام شده است.

به گفته وی در دنیا تنها ۲ کشور این دستگاه را تولید می‌کنند که قیمت‌های بسیار بالایی دارند و این محققان توانستند با یک دهم قیمت آن را در کشور بومی‌سازی کنند و به دلیل قیمت پایین، موفق به بازاریابی این محصول شدند.

کاظمی با تاکید بر اینکه در طراحی این دستگاه غالب ادوات و ابزار دقیق‌هایی که در این دستگاه استفاده شد مانند شیرها و مخازن را بومی‌سازی کردیم، ادامه داد: این دستگاه نیاز به یکسری فلومترهایی داشت که از توانمندی‌های شرکت‌های داخلی استفاده شد.

به گفته وی، ۷۰ درصد دستگاه ساخته شده بومی‌سازی شده است و امکان بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی آن وجود دارد، مشروط بر آنکه در حوزه‌هایی مانند ساخت ترانسمیترهای فشار و دما وارد شویم.

این محقق، سیستم تست انواع سنسورهای گازی را سیستمی برای تست صحت عملکرد سنسورهای گاز ذگر کرد و یادآور شد: دانشجویان و محققانی که در زمینه ساخت سنسور فعالیت می‌کنند، جهت اثبات صحت عملکرد سنسور خود، نیازمند مرجعی مطمئن و مطابق با استانداردهای جهانی هستند که این سیستم می‌تواند مرجع قابل اعتمادی برای اثبات صحت عملکرد سنسورها باشد.

وی این سیستم را شامل اجزا و قسمت‌های مختلفی دانست که بر حسب نیاز مشتری، طراحی شده است و افزود: دارا بودن سیستم خلأ همراه با نمایشگر خلأ، قابلیت کنترل شرایط محیطی تست سنسور، کنترل نوع و میزان گازهای ورودی با دقت بالا، امکان غلظت سازی و میکس انواع گازهای تست شونده، امکان استفاده جهت تست سنسورهای گازهای خورنده، قابلیت ترسیم نمودار پاسخ دهی سنسور، قابلیت تست سنسور در شرایط رطوبتی قابل کنترل و قابلیت کالیبراسیون و تعیین صحت عملکرد سنسور از جمله قابلیت‌های این دستگاه است.

مطالب مرتبط