تاثیر اصلاح دی.ان.ای بر تومورهای کشنده

پژوهشگران دانشگاه "ییل" بررسی کردند

پژوهشگران “دانشگاه ییل” و “دانشگاه کالیفرنیا، سن‌ دیه‌گو” در مطالعه اخیرشان گفتند که اصلاح ساده دی.ان.ای در ناحیه‌های کوچک ژنوم ممکن است نشان دهد که چرا تومورهای گلیوبلاستوما کشنده هستند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از مدیکال اکسپرس، گلیوبلاستوم مولتی‌فرم یا گلیوبلاستوما شایع‌ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند. منشأ تومور از سلول‌های آستروسیت است.

گلیوبلاستوما به طور خاص تومورهای مغزی سرطانی هستند و اگر فردی مبتلا به این تومورها باشند، میزان بقای آن فرد تنها حدود ۳ تا ۶ ماه است. یکی از دلایل اصلی این تومورهای مغزی، وجود گروهی از سلول‌های خاص تومور است که بسیار مقاوم هستند.

اکنون پژوهشگران در مطالعه اخیرشان با آزمایشاتی که بر روی مغز موش‌ها انجام دادند به این نتیجه رسیده‌اند که اصلاح پایگاه A (یکی از چهار حروف ژنتیکی که ساختار دی.ان.ای را تشکیل می‌دهند) در دی.ان.ای در شمار زیادی از گلوبوبلاستوماتومورها، به ویژه سلول‌های بنیادی تومور، یافت می‌شوند.

پژوهشگران خاطرنشان کردند اصلاح این پایگاه دی.ان.ای در مرحله جنینی سخت است زیرا در حال پیشرفت و گسترش است اما در مراحل بزرگسالی ناپدید می‌شود.

“آندرو شیائو”(Andrew Xiao) استاد ژنتیک مرکز سلول‌های بنیادی دانشگاه ییل و نویسنده ارشد این مقاله گفت: اما در مورد گلیوبلاستوما به نظر می‌رسد که سرطان این مکانیزم را از بین ببرد. افزایش چند صد برابر اصلاح شده پایگاه A در تومورها که به سختی قابل تشخیص در بافت‌های طبیعی مغز است – به این معنی است که می‌تواند هدف جذابی برای درمان‌های دارویی جدید ایجاد کند. /ایسنا

مطالب مرتبط