تاثیر رمدسیویر بر ‘بقای بیماران مبتلا به کووید قابل توجه نیست’

سازمان بهداشت جهانی در مطالعه ای نتیجه گیری کرده است که تاثیر داروی ضدویروسی رمدسیویر بر شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ناچیز یا کاملا بی تاثیر است.

سازمان بهداشت جهانی در این مطالعه چهار داروی بالقوه برای کووید-۱۹ شامل رمدسیویر و هیدروکسی کلوروکوئین را ارزیابی کرد.

رمدسیویر یکی از اولین داروهایی بود که برای معالجه کووید-۱۹ به کار گرفته شد و اخیرا بعد از ابتلا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ویروس کرونا برای او تجویز شد.

گیلیاد سازنده این دارو یافته های مطالعه سازمان بهداشت جهانی را رد کرده است. این شرکت در بیانیه ای گفت که یافته های تازه با سایر مطالعات “همخوانی ندارد.”

رمدسیویر که اصلا برای ویروس ابولا تولید شده، هیدروکسی کلوروکوئین داروی مالاریا، اینترفرون داروی بیماری های سیستم ایمنی و ترکیب لوپیناویر و ریتوناویر که داروی اچ آی وی هستند توسط سازمان بهداشت جهانی آزمایش شد.

این داروها بر ۱۱ هزار و ۲۶۶ بیمار در ۵۰۰ بیمارستان در بیش از ۳۰ کشور مختلف امتحان شد.

سازمان بهداشت جهانی روز سه شنبه گفت نتایج، که هنوز از سوی سایر محققان بررسی و تایید نشده، حاکی بود که هیچ یک از این داروها تاثیری قابل توجه بر میزان مرگ یا طول دوره بستری بودن در بیمارستان ندارد.

ثمیه سوامیناتان دانشمند ارشد این سازمان روز چهارشنبه گفت که آزمایش های آنها با هیدروکسی کلوروکوئین و لوپیناویر/ریتوناویر در ماه ژوئن متوقف شد چون معلوم شد بی اثرند. با این حال سایر آزمایش ها ادامه یافت.

به نظر می رسد نتایج این مطالعه ناقض مطالعه ای قبلی توسط گیلیاد باشد که نتیجه گیری کرد معالجه با رمدسیویر زمان بهبودی بعد از ابتلا به کووید را در مقایسه با یک دارونما ۵ روز کم می کند. حدود هزار نفر در آن مطالعه که نتایجش پیشتر در ماه جاری منتشر شد شرکت داشتند.

رمدسیویر از اول مه در آمریکا مجوز استفاده اضطراری گرفته است و بعد از آن در بریتانیا و سپس چند کشور دیگر هم برای معالجه کووید تایید شد.

مطالب مرتبط