تاثیر رژیم غذایی بر طول عمر چیست؟

محققان دانشگاه “شفیلد” در جدیدترین مطالعه خود به بررسی چگونگی تاثیر رژیم‌های غذایی بر طول عمر افراد پرداخته‌اند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از مدیکال اکسپرس، تحقیقات جدید محققان دانشگاه “شفیلد” نشان می‌دهد که تغییر به یک رژیم غذایی غنی پس از گرفتن یک رژیم غذایی محدود می‌تواند امید به زندگی را کاهش داده و تأثیرات منفی بر سلامتی بگذارد.

مدت‌ها است تصور بر این است که محدود کردن مصرف مواد غذایی می‌تواند طول عمر را افزایش دهد، اما محققان اکنون بینش جدیدی از این موضوع ارائه داده‌اند و همچنین اینکه رژیم‌های غذایی چگونه می‌توانند از نظر کند کردن روند پیری و بروز بیماری‌های وابسته به سن به انسان سود برسانند.

متخصصان انستیتوی “Healthy Lifespan” در دانشگاه شفیلد (Sheffield) و دانشگاه براون (Brown) در ایالات متحده آمریکا نظریه تکاملی موجود را مبنی بر اینکه محدود کردن رژیم غذایی(کاهش مصرف یک یا چندین ماده مغذی بدون ایجاد سوء تغذیه) باعث طول عمر در انسان و حیوان می‌شود، آزمایش کردند. این نظریه نشان می‌دهد که دلیل این امر این است که انسان‌ها و حیوانات در زمان کمبود مواد غذایی روی حفظ و ترمیم بدن سرمایه‌گذاری می‌کنند تا زمانی که دوباره دسترسی به مواد غذایی افزایش می‌یابد، منتظر بمانند.

با این حال، یافته‌های جدید مطالعه حاضر، این نظریه را به چالش کشیده است. مگس‌های میوه که از رژیم غذایی محدودی تغذیه می‌کردند، پس از آنکه به رژیم غذایی غنی بازگشتند، خطر مرگ بیشتری را تجربه کردند و در مقایسه با مگس‌هایی که کل زندگی خود را صرف یک رژیم غنی می‌کردند، تخم‌های کمتری گذاشتند. این نشان می‌دهد که به جای انتظار برای افزایش مواد مغذی در آینده، رژیم غذایی محدود به کشته شدن آنها منجر شد.

محققان می‌گویند به جای اینکه محدودیت در رژیم غذایی، مکانیسم‌های بازیابی و نگهداری را افزایش دهد، در واقع می‌تواند فرار از اثرات مضر رژیم غذایی غنی باشد. این تعبیر جدید می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چرا و چگونه رژیم غذایی می‌تواند چنین تأثیرات عمیقی بر سلامتی داشته باشد.

این یافته‌ها همچنین حاکی از آن است که تغییر رژیم به طور مکرر یا ناگهانی می‌تواند در مواقع خاص برای سلامتی مضر باشد.

“اندرو مک کراکن” دانشجوی دکترا در دانشگاه شفیلد که سرپرستی این مطالعه را به عهده داشت، گفت: محدودیت رژیم غذایی یک پارادوکس غیرمعمول است که در زمینه پیری توجه زیادی را به خود جلب کرده است. نتایج ما اکنون یک توضیح دقیق‌تر درباره آن ارائه داده است و این پتانسیل را دارد که تمرکز همه تحقیقات آینده را جابجا کند.

وی افزود: شگفت‌آورترین یافته ما این بود که تحت شرایط خاص، رژیم‌های محدود می‌توانند منشأ انواع خاصی از آسیب به فرد باشند. این درک بهتر از مضرات و فواید برخی از رژیم‌های غذایی، باعث تسریع تلاش برای شناسایی مداخلات دارویی می‌شود که محدودیت رژیم غذایی را تقلید کنند.

دکتر “میر سیمونز” از دانشکده علوم دام و گیاهان دانشگاه شفیلد گفت: تأثیرات رژیم بر سلامتی بسیار زیاد است، اما ما مکانیسم‌های اندکی از آن را می‌شناسیم. نتایج این مطالعه خلاف انتظار ما بود و برخلاف نظریه تکاملی فعلی است. مطالعه ما به درک گسترده‌تر از محدودیت رژیم غذایی و تلاش برای ترجمه فواید آن برای انسان کمک می‌کند.

این کار بخشی از تحقیقات مؤسسه “Lifespan Healthy” در دانشگاه شفیلد است. این مؤسسه با هدف کاهش سرعت روند پیری و مقابله با بیماری‌های همه‌گیر جهانی، تلاش برای کمک به زندگی سالم‌تر برای همگان و کاهش هزینه‌های مراقبت بهداشتی، ۱۲۰ پژوهشگر در بالاترین کلاس جهانی را از طیف وسیعی از رشته‌ها گرد هم آورده است.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است. /ایسنا

مطالب مرتبط