تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی با یک دستگاه بخارساز ارزان

دانشمندان “دانشگاه لینشوپینگ”(Linköping University) سوئد در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه دستگاه بخارساز ارزان و سازگار با محیط زیست شده‌اند که می‌توان از آن برای تصفیه آب استفاده نمود.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از تک اکسپلوریست، دانشمندان سوئدی اخیرا موفق به طراحی و توسعه یک بخار ساز کاربردی شده‌اند که با استفاده از نور خورشید آب را تصفیه می‌کند. در مقایسه با تبخیر مستقیم آب، میزان تولید بخار این ژنراتور بخار ۴-۵ برابر بیشتر است.

نمک زدایی یا شیرین کردن آب دریا و پیشرفت در تمیز کردن فاضلاب روش‌های مهمی برای مقابله با کمبود آب شیرین در جهان محسوب می‌شوند. در  این میان توسعه دستگاهی برای تبخیر آب شور با استفاده از انرژی خورشیدی و تبدیل آن به آب شیرین بسیار مهم است.

در مطالعه جدید دانشمندان موفق به توسعه یک ژنراتور بخار ترکیبی از یک هواژل شده‌اند که شامل ساختار مبتنی بر سلولز دارای پلیمر ارگانیک پلی استایرن سولفونات(PEDOT: PSS) است.

این پلیمر می‌تواند انرژی ساطع شده از نور خورشید به ویژه در طیف مادون قرمز را جذب کند در این طیف گرمای بیشتری از خورشید به خارج از آن ساطع می‌شود. هواژل نیز دارای نانوساختار متخلخل است به این معنی که مقادیر زیادی آب در منافذ آن جذب می‌شوند.

هَوا-ژِل یا ایروژل یک ماده تولیدی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد.این ماده از یک ژل به دست می‌آید که در آن قسمت مایع ژل با گاز جایگزین می‌شود. نتیجه این فرایند ماده‌ای جامد با چگالی بسیار کم و در عین حال، ویژگی قابل‌توجه در زمینه عایق گرمایی است.

یک فوم (foam) متخلخل و عایق در این سیستم وجود دارد که بین آب و هواژل قرار گرفته است. گرمای ناشی از خورشید باعث تبخیر آب می‌شود و این در حالی است که  نمک و مواد دیگر در پشت عایق باقی می‌مانند.

“ترو پتری روکو”(Tero-Petri Ruoko) محقق مقطع فوق دکتری آزمایشگاه الکترونیک آلی و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این هواژل بسیار بادوام است و آب دریایی که از طریق تبخیر از سیستم عبور می‌کند به آب آشامیدنی با کیفیت بسیار بالایی تبدیل می‌شود. آنچه در مورد این سیستم بسیار جالب است این است که این سیستم سازگار با محیط زیست است زیرا ما از نانو سلولز و پلیمر برای ساخت آن استفاده کردیم. ۹۰ درصد هواژل نیز از هوا ساخته شده است. ما امیدواریم که راه حل ما بتواند به میلیون‌ها نفری که در جهان دسترسی به آب تمیز ندارند کمک کند.

مطالب مرتبط