ترفند غلبه بر اضطراب؛ مغز را با گفتن «من هیجان‌زده‌ام» فریب دهید

یک دانشجوی روانشناسی، روش گول زدن ذهن و رهایی از اضطراب پیش از یک رویداد، را توضیح داده است.

مالی ترينر، که در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی در دانشگاه ادينبرا است، در ویدیویی که به تازگی در تیک‌تاک بارها بازنشر شده، در این مورد صحبت کرده و آن را «شگفت‌انگیز» خوانده است. او روش ساده به کارگیری این روش را هم توضیح داده داست.

ترینر می‌گوید: «هیچ می‌دانستید که برای مبارزه با اضطراب پیش از یک رویداد، مثل سخنرانی یا چیزی شبیه آن، برای گول زدن خودتان که بپذیرید بیشتر هیجان‌زده هستید تا عصبی، کافی است با صدای بلند بگویید: «من هیجان دارم». همین کافی است.»

ترینر سپس توضیح می‌دهد که دلیل تغییر حالت از اضطراب به هیجان، این است که هر دوی این‌ها، «حالت برانگیختگی بالا» هستند.

ترینور می‌گوید: «از لحاظ فیزیولوژیکی، آنچه در هر دو حالت برای شما اتفاق می‌افتد، بسیار شبیه هم است؛ بنابراین به راحتی می‌توانید آن سیگنال‌ها را در مغزتان از اضطراب به هیجان تبدیل کنید. این با آرام کردن خود فرق دارد زیرا آرامش، یک «حالت برانگیختگی پایین» است.

به گفته ترینر، با وجود بررسی مطالعاتی و تحقیقات درباره این نظریه که به عنوان ارزیابی تازه اضطراب نیز شناخته می‌شود، او خود تا وقتی آن را امتحان نکرده بود، «به آن باور نداشت» اما بعد که آن را امتحان کرد، به این نتیجه رسید که «موثر است».

این ویدیو که بیش از ۱.۳ میلیون بار تماشا شده، با پاسخ‌های متنوعی همراه بوده است و بسیاری‌ از ترینر بابت به اشتراک گذاشتن این مطلب تشکر کرده‌اند.

یک نفر نوشته است: «حتما آن را امتحان می‌کنم، خیلی ممنون!» شخصی دیگر گفته است: «من فردا یک کاری دارم که برایش اضطراب دارم. حالا می‌خواهم این نظریه را امتحان کنم. کلی هیجان دارم!»

برخی دیگر هم تجربه‌ خود از این راهکار تنظیم اضطراب را به اشتراک گذاشته‌اند. یک نفر نوشته است: «من برای سخنرانی‌های عمومی همیشه این کار را می‌کردم و حال یک مدرس هستم. همیشه پیش از رویداد «بار‌ها و بار‌ها با خودم می‌گفتم این خیلی هیجان‌انگیز است.»

ترینر در کامنتی تصریح کرد که این روش تنها در مورد «اضطراب پیش از اجرا» موثر است  و بر «اختلالات اضطرابی» تاثیر ندارد. او افزود: «خواهش می‌کنم انتظار نداشته باشید این روش اضطراب عمومی شما را درمان کند.»

همانطور که ترینر اشاره کرد، دلیل موفقیت ارزیابی تازه اضطراب، شباهت بین دو احساس با «برانگیختگی بالا» است. الیسون وود بروکس، استاد دانشکده علوم اقتصادی هاروارد و پژوهشگر این پدیده، قبلا به روزنامه «آتلانتیک» گفته بود که در هر دو احساس، «قلب تندتر می‌زند، سطح کورتیزول بالا می‌رود و بدن برای اقدام، آماده می‌شود» و تنها فرق آن‌ها این است که هیجان، یک احساس مثبت است.

به گفته بروکس، این روش با قرار دادن افراد در «ذهنیتی جویای فرصت»، که بیشتر روی پیامد‌های خوب تمرکز می‌کند تا پیامد‌های منفی، عمل می‌کند.

در مطالعه سال ۲۰۱۰ جرمی جیمیسون در دانشگاه روچستر نیز نشان داده شد که تغییر اضطراب به حالتی مثبت می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا در امتحان‌های استاندارد، عملکرد بهتری داشته باشند.

مطالب مرتبط