تشخیص مصونیت ابتلای مجدد به کروناویروس در ۱۰ دقیقه

یک کیت آزمایشی ایمنی‌سنج جدید می‌تواند پادتن‌های مقابله کننده با کروناویروس جدید را ظرف ۱۰ دقیقه تشخیص دهد و آن را هنگام قرار گرفتن زیر نور فلورسنس به شکل یک خط نارنجی درخشان نشان دهد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از فیز، از آنجایی که منحنی میزان شیوع کووید-۱۹ علائمی از فروکش کردن موج شدید ابتلا را در ایالات متحده و دیگر کشورها نشان می‌دهد، مقامات بهداشت عمومی در تلاشند تا بفهمند که چه تعداد از افراد آلوده شده‌اند.

در حال حاضر محققان انجمن شیمی آمریکا یک دستگاه آزمایش سریع و حساس را برای تشخیص پادتن‌ها در برابر کروناویروس در خون انسان ساخته‌اند. این آزمایش می‌تواند به پزشکان کمک کند تا در معرض این ویروس بودن فرد را ردیابی کنند و همچنین موارد مشکوک به ابتلا به کووید-۱۹ را که در آزمایش‌های دیگر منفی بوده‌اند، مشخص کنند.

از آنجا که علائم کووید-۱۹ از خفیف تا شدید متغیر است، به نظر می‌رسد برخی از افراد مبتلا هیچ علامتی ندارند. بنابراین تعداد افرادی که در بعضی از موارد به ویروس “SARS-CoV-۲” آلوده بوده‌اند، احتمالاً بسیار بیشتر از تعداد موارد تایید شده است.

از آنجا که ایالات متحده در حال کاهش محدودیت‌های اجتماعی است، آزمایش گسترده از عموم مردم برای شناسایی افرادی که در مراحل اولیه بیماری قرار دارند یا افرادی که علائم ندارند اما هنوز هم می‌توانند دیگران را آلوده کنند، بسیار مهم است.

همچنین اگرچه باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما ممکن است افرادی که دارای پادتن(آنتی بادی) در برابر کروناویروس هستند از شیوع کووید-۱۹ در آینده مصون باشند.

“لی یو”، “یینگسان وو” و “گوانفنگ لین” و همکارانش برای کمک به شناسایی افرادی که در معرض تماس فعلی یا گذشته با کروناویروس جدید بوده‌اند، در پی توسعه یک آزمایش سریع و حساس به پادتن برآمدند.

این محققان آزمایش خود را بر پایه تکنیکی به نام “ایمنی سنجی جریان جانبی”(LFA) توسعه دادند. آزمایش بارداری خانگی نمونه‌ای از این نوع سنجش است. آنها یک پوشش پروتئین ویروسی را به یک ناحیه خاص در نوار نیتروسلولز وصل کردند و سپس سرُم(خونابه) انسانی را اضافه کردند. این سرم از یک انتهای نوار به طرف دیگر جریان یافت و هر پادتن علیه پروتئین ویروسی خود را نشان داد.

سپس محققان پادتن‌های ضد کروناویروس را با یک پادتن برچسب فلورسنس شناسایی کردند. این تشخیص مبتنی بر نور فلورسنس نسبت به برخی دیگر از LFAها مانند آزمایش‌های بارداری که با چشم غیر مسلح قابل خواندن هستند، حساس‌تر است.

محققان این آزمایش جدید را بر روی ۷ نمونه از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و ۱۲ نمونه از افرادی که آزمایش آنها با روش “RT-PCR” منفی شده بود، انجام دادند. آزمایش “RT-PCR” یک آزمایش تشخیصی رایج است که گاهی نمی‌تواند موارد مثبت را تشخیص دهد.

سرانجام مشخص شد که این آزمایش جدید به درستی هر هفت نمونه مثبت و همچنین یک مورد منفی را که علائم بالینی مشکوک داشت تنها در ۱۰ دقیقه به ازای هر نمونه تشخیص داد.

محققان می‌گویند این روش می‌تواند در تأیید منفی بودن جواب آزمایش افراد، نظارت بر بهبودی بیمار، مطالعه قرار گرفتن فرد در معرض کروناویروس در گذشته و همچنین شناسایی افراد بهبود یافته با سطح بالای پادتن به عنوان اهداکننده احتمالی پلاسما کمک کننده باشد.

پادتن یا آنتی‌بادی (antibody) نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی می‌ماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذایی است) حمله‌ور شود و آن را بی‌زیان سازد. هر پادتن یک آنتی‌ژن ویژه را هدف خود تشخیص می‌دهد. پادتن‌ها از پلاسموسیت‌ها ترشح می‌شوند و به ایمنی هومورال مربوط هستند. پس از برخورد لنفوسیت B با آنتی‌ژن خاص خود، تقسیم شده و سلول B خاطره و پلاسموسیت به وجود می‌آورند. سلول‌های خاطره همواره در کمین هستند تا در صورت برخورد مجدد با همان آنتی‌ژن با سرعت بیشتری تقسیم شوند.

پلاسموسیت‌ها گیرنده آنتی‌ژنی ندارند و وظیفه آنها تولید پادتن است و دارای شبکه آندوپلاسمی زبر و جسم گلژی گسترده هستند. پادتن‌ها به صورت فعال تولید می‌شوند و به خون ریخته می‌شوند. پادتن در خون محلول است به همین خاطر به این ایمنی هومورال گفته می‌شود. (هومورس:مایعات بدن شامل خون لنف و مایع میان بافتی) پادتن‌ها گیرنده آنتی‌ژنی مشابه لنفوسیت B و Bخاطره دارند که مکمل آنتی‌ژن است.

پادتن آنتی‌ژن را از بین نمی‌برد. بلکه آن را خنثی می‌کند. در ساده‌ترین روش به آنتی‌ژن می‌چسبد و مانع از اتصالش به سلول میزبان می‌شود. در این حالت علاوه بر غیرفعال کردن آنتی‌ژن، عمل فاگوسیتوز ماکروفاژ را نیز راحت می‌کند.

پادتن‌ها در ایجاد آسم و آلرژی و خود ایمنی نقش دارند. یعنی تولید نابه جا و نامناسب آنها باعث ایجاد این بیماری‌ها می‌شود. البته این گفته نباید به‌طور اشتباه برداشت شود. اگر پادتن‌ها نباشند خیلی از بیماری‌ها انسان را از پا درمی‌آورند. پادتن در مبارزه با سلول‌های سرطانی و پیوندی نقش کمتری دارد. /ایسنا

مطالب مرتبط