تشخیص میزان آسیب مغزی با کمک هوش مصنوعی

پژوهشگران و پزشکان چینی موفق به توسعه یک سیستم هوش مصنوعی برای تشخیص میزان آسیب مغزی وارده به مغز افراد شدند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از چاینا دیلی، پژوهشگران و پزشکان چینی موفق به توسعه یک سیستم هوش مصنوعی شدند که این سیستم با تصویربرداری پزشکی، پزشکان را قادر می‌سازد تا دریابند آیا بیماران مبتلا به آسیب شدید مغزی ممکن است دوباره خودآگاهی خود را به دست آورند یا خیر.

آسیب شدید مغزی می‌تواند به “اختلالات خودآگاهی”(DOC) منجر شود. برخی از بیماران می‌توانند از یک آسیب مغزی حاد بهبود یابند، اما بعضی دیگر به اختلال خودآگاهی مزمن که به عنوان “حالت نباتی”(vegetative state) نیز شناخته می‌شود، مبتلا می‌شوند که در آن وضعیت نمی‌توانند حرکت کرده و یا با دیگران صحبت کنند.

در چین بیش از ۵۰۰ هزار نفر به اختلالات خودآگاهی مزمن ناشی از آسیب مغزی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های مغزی مبتلا هستند و هر ساله  ۷۰ تا ۱۰۰ هزار فرد نیز به این بیماران افزوده می‌شوند.

اکثر پزشکان شانس بهبود را با توجه به سه شاخص اصلی ارزیابی می‌کنند: سن، علت و طول مدت اختلال بیمار. مطالعات نشان داده‌اند که احتمال بهبودی بیماران مبتلا به آسیب مغزی تروما یا خارجی نسبت به کسانی که آسیب مغزی غیر تروما دارند، بیشتر است.

“ضربه” یا “تروما”(Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.

اکنون پژوهشگران”آکامی علوم چین”(Chinese Academy of Sciences) و پزشکان بیمارستان” PLA” و” گوانگژو” ارتش چین پس از پنج سال تلاش و مطالعه موفق به توسعه یک مدل هوش مصنوعی گشته‌اند که توسط آن می‌توان میزان آسیب مغزی بیمار را تنها براساس تصاویری از شبکه‌های عملکردی مغز ارزیابی کرد.

برای آموزش هوش مصنوعی مذکور، توسعه دهندگان دهها هزار تصویر مغزی از ۶۳ بیمار مبتلا به اختلالات خودآگاهی مزمن را در پایگاه داده آن وارد کردند.

در نهایت این هوش مصنوعی با دقت ۸۸ درصد موفق به تشخیص میزان آسیب مغزی وارده به مغز بیماران شد.

این مطالعه در مجله ” eLife” منتشر شد. /ایسنا

مطالب مرتبط