تصویربرداری تک سلولی از سلول سیستم ایمنی

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایران اکونومیست؛ دکتر کاترینا گاوس از کشور استرالیا در رشته ایمونولوژی سلولی موفق به کسب رتبه پژوهش های بنیادی گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی شد.
تحقیقات دکتر کاترینا گاوس در راستای شناسایی آنتی ژن توسط گیرنده سلول است.
شناسایی آنتی ژن توسط گیرنده سلول (T (TCR مشخصه سیستم ایمنی سازگار است. هنگامی که TCR یک آنتی ژن پپتیدی را جذب می کند، سیگنال ها از طریق کمپلکس CD۳ مرتبط می شوند که در آن تصمیمات براساس سلول T صورت می گیرد. چگونگی رویداد شناسایی آنتی ژن خارج سلولی که منجر به فسفوریلاسیون داخل سلولی می شود، هنوز مشخص نیست. این موضوع با میکروسکوپی که قادر به تفکیک و عکسبرداری از تک سلول است، برطرف شد.
برای مثال تمایز بین کمپلکس های TCR-CD۳ درگیر و غیر درگیر در یک سلول و می توان مدلی را پیشنهاد کرد که در آن تشخیص آنتی ژن ابتدا به خوشه بندی گیرنده تبدیل شده و سپس تراکم نانوکیلرهای گیرنده به سیگنال منتقل می شود.
این مدل می تواند توضیح دهد که چگونه سلول های T می توانند هم به کشش و هم دوز آنتی ژن پاسخ دهند. همچنین سنسورهای FRET جدید را برای نظارت بر میزان کمپلکس های گیرنده توسعه داده شده است.
پروفسور کاترینا گاوس پژوهشگر ارشد NHMRC در دانشگاه نیو ساوت ولز و رئیس بخش EMBL استرالیا در علوم تک مولکولی است.
گاوس دکترای خود را از دانشگاه کمبریج در سال ۱۹۹۹ دریافت کرده و از سال ۲۰۰۵ گروه تحقیقاتی مستقل خود را مدیریت می کند. گاوس مدال Gottschalk را از آکادمی علوم استرالیا در سال ۲۰۱۲ و جایزه تعالی در علوم زیستی از موسسه علوم و مهندسی استرالیا در سال ۲۰۱۳ را دریافت کرده است. وی معاون مرکز ARC در تصویر برداری پیشرفته مولکولی است.

مطالب مرتبط