” تعطیلی مدارس ” و بروز ” فاجعه نسلی “

تحقیقات یونسکو نشان می دهند که هر ماه یادگیری با این شیوه یعنی تعطیلی مدارس ، دو ماه به یادگیری در حالت عادی خسارت وارد می کند و این بسیار نگران کننده است »

رضا صابری تولائی/ معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی

در تاریخ 29 مارس 2021 (نهم فروردین 1400) اجلاس مجازی وزیران آموزش و پرورش کشورهای عضو یونسکو با هدف بهبود آموزش و راهکارهای پیشگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان برگزار گردید .

 

این اجلاس روی ۳ محور اساسی متمرکز بود:

  •  باز نگه داشتن مدارس، اولویت دهی و حمایت از معلمان
  • ترک تحصیل دانش آموزان و خسارت وارده بر یادگیری
  • تحول دیجیتال و آینده ی آموزش

 

بحران اقتصادی اثرات نامطلوبی بر بودجه آموزش گذاشته است. حدود 100میلیون کودک با تعطیلی متوسط 15هفته کلاس درس در سراسر جهان ، خود را بدون کسب مهارت های اساسی خواندن می یابند.

11میلیون دانش آموز دختر شاید هرگز به مدرسه برنگردند.

نیاز به احیای آموزش داریم و این تنها با بازگشایی مدارس و با رعایت نکات ایمنی امکان پذیر است و برای این منظور 100میلیون معلم و دست اندرکار آموزش می باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

مدارس سراسر جهان حدود ۶/۵ ماه یعنی دو سوم سال تحصیلی را تعطیل بوده اند که نسل ما هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده است.

طبق برآوردها 101 میلیون کودک و نوجوان به حداقل مهارت ها دست نخواهند یافت و 500 میلیون نفر دیگر در صورت تداوم بحران در معرض این خطر قرار خواهند داشت. پس ما به تعهد سرمایه گذاری و نیروی ویژه ای برای جبران این خسارت نیاز خواهیم داشت .

یک راه حل این معضل توجه به معلمان و اولویت دادن به واکسیناسیون آن ها است.

از 14 تریلیون دلار اختصاص یافته به مبارزه با کوید 19 در سال 2020 تنها 2 درصد آن به آموزش اختصاص یافته است .