توسعه ابزارهای زیست شناسی مصنوعی برای مهندسی پیشرفته گیاهان

محققان موسسه زیست انرژی(JBEI) آمریکا در مطالعه اخیرشان مجموعه جدیدی از ابزارهای زیست شناسی مصنوعی را برای مهندسی پیشرفته گیاهان توسعه داده‌اند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از تک اکسپلوریست، توانایی ایجاد گیاهان با کمک مهندسی ژنتیک برای ایجاد کشاورزی پایدار و انرژی تجدیدپذیر مهم است. اما روش‌های موجود برای مهندسی گیاهان در مقایسه با روش‌های موجود برای مهندسی باکتری‌ها چندان توسعه نیافته است. حال دانشمندان راهی برای حل این موضوع ایجاد کرده‌اند.

طی این مطالعه، دانشمندان مجموعه‌ای از پروموتر گیاهان مصنوعی را تولید کردند که به آنها در مهندسی صفات پیچیده‌تر گیاهان کمک خواهد کرد.

پروموتر یا پیش بر(Promoter) در ژنتیک به بخشی از دی‌ان‌ای گفته می‌شود که رونویسی یک ژن از آنجا آغاز می‌شود. فعال کننده‌ها در نزدیکی توالی پروموتر قرار داشته و میزان بیان را افزایش می‌دهند.

این ابزارها به دانشمندان این امکان را می‌دهند که میزان کم یا زیاد بودن بیان ژن را بررسی کرده و کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشند.

آن‌ها همچنین باعث می‌شوند که ژن‌ها در قسمت خاصی از گیاه مانند ریشه یا برگ بیان شوند که انجام این کار پیش از این برای دانشمندان همانند یک چالش بوده است.

“شیح”(Shih) مدیر طراحی بیوسیستم‌های گیاهی این موسسه گفت که این تحقیق مفهومی را ارائه می‌دهد که می‌توان از آن و توسط پروموترهای گیاهی برای دستیابی به یک الگوی بیان ژن خاص استفاده کرد.

شیح افزود: توانایی طراحی و ساخت پروموتورهای متفاوت به ما این امکان را می‌دهد تا به اهداف مختلف دست یابیم و کشف‌های زیادی در حوزه پیچیده زیست شناسی مصنوعی انجام دهیم. /ایسنا

مطالب مرتبط