توسعه فناوری ساخت چسب دندانی

محققان یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد فناوری پلیمر با توسعه فناوری ساخت چسب دندان، امکان تولید این محصول را در داخل کشور فراهم کردند؛ این چسب حاوی نانوذراتی بوده که موجب استحکام چسب و بهبود عملکرد آن در دندانپزشکی می‌شود.

محمد عطایی، مدیرعامل این شرکت فناور با اعلام این خبر اظهار کرد: «ما روی بخش‌های مختلف چسب‌های دندانی کار می‌کنیم و موفق به ارائه دستاوردهای مختلفی در این بخش شده‌ایم. یکی از این محصولات، نوعی چسب دندانی نانوکامپوزیتی است که در آن از نانوذرات استفاده شده است.»

وی افزود: چسب دندانی در دندانپزشکی برای چسباندن روکش استفاده می‌شود تا مانع از لق‌شدن و جداشدن روکش شود. این چسب‌ها با افزایش استحکام و ثبات به عملکرد بهتر روکش کمک شایانی می‌کند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تصریح کرد: «پس از توسعه این فناوری، وارد مرحله اخذ مجوزهای مربوطه شده‌ایم و در حال حاضر به‌دنبال گرفتن مجوز وزارت بهداشت هستیم که پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم تا ۵ ماه آینده این محصول را وارد بازار کنیم. تمام فرآیندها برای تولید انجام شده و به محض دریافت مجوز کار تولید را شروع می‌کنیم.»

دکتر عطایی درباره مزیت‌های این چسب دندانی تصریح کرد: «در این چسب از نانوذراتی استفاده شده که اصلاح سطحی شده‌اند، یعنی روی آن‌ها با گروه‌های کربوکسیلیک اسید پوشانده شده است. این‌کار موجب می‌شود تا این گروه با کلسیم موجود در سطح دندان ارتباط ایجاد کرده و موجب استحکام بیشتر چسب شوند. از سوی دیگر خود این نانوذرات موجب بالا رفتن استحکام ساختار چسب می‌شوند.»

به گفته وی به‌دلیل ابعاد نانومقیاس سیلیس به‌کار رفته در این چسب‌ها، این ذرات به‌راحتی داخل خلل و فرج و کانال‌های روی سطح دندان نفوذ کرده و به استحکام بیشتر چسب کمک می‌کنند.

این دانش‌آموخته دکتری مهندسی پلیمر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی درباره هزینه این چسب‌ها گفت: «به‌دلیل وجود نانوذرات در این چسب‌ها قیمت آن‌ها اندکی بالاتر از چسب‌های معمولی بوده، اما از نظر عملکرد بسیار بهتر هستند.»

مطالب مرتبط