توسعه کیت برای تشخیص کووید-۱۹ در ۹۰ دقیقه

از زمان ظهور کروناویروس جدید(کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲) دانشمندان و پزشکان همه خواستار توسعه آزمایش تشخیصی سریع‌تر هستند. حال محققان کالج سلطنتی لندن در مطالعه اخیرشان از توسعه دستگاهی خبر داده‌اند که می‌تواند فقط در ۹۰ دقیقه نتایج آزمایش را نشان دهد.

به گزارش نتورکس، طبق مقاله جدید منتشر شده در مجله “The Lancet Microbe” کیت جدید آزمایش که “CovidNudge” نام دارد بسیار دقیق است و نتایج آن همانند نتایج آزمایش‌هایی است که در آزمایشگاه برای تشخیص کووید-۱۹ انجام می‌شود اما برخلاف آنها که نتایج پس از چند روز مشخص می‌شود، نتایج تحلیل شده توسط این دستگاه تنها پس از ۹۰ دقیقه نشان داده می‌شوند. آزمایش دستگاه “CovidNudge” در ماه آوریل آغاز شد.

دستگاه “CovidNudge” یک پلتفرم قابل حمل مبتنی بر واکنش زنجیره‌ای پلیمراز است که از دو دستگاه تشکیل شده است که یک بخش آن یک ظرف ۴۰ گرمی آبی به نام کارتریج دی.ان.ای (DnaCartridge) است و سواب بینی و گلو که از بیمار گرفته می‌شود مستقیماً وارد این قسمت می شود. آماده سازی نمونه در این کارتریج کاملاً خودکار است. سپس این کارتریج به واحد پردازش به نام “NudgeBox” وارد می‌شود که پنج کیلوگرم وزن و تقریباً به اندازه جعبه کفش است. این شامل تمام تجهیزات تست مورد نیاز برای اجرای آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس (Reverse transcription polymerase chain reaction) در زمان حال است.

واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس یک روش آزمایشگاهی زیست‌شناسی مولکولی بر پایه رونوشت معکوس آر.ان‌.ای به دی‌.ان‌.ای مکمل و تکثیر دی‌ان‌ای هدف توسط واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) است. از این روش در درجه اول برای اندازه‌گیری مقدار آران‌ای خاصی استفاده می‌شود. این روش با نظارت بر واکنش تکثیر با استفاده از فلورسانس در واکنش زنجیره‌ای پلیمراز کمی به دست می‌آید. ترکیب واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس و بی‌درنگ به‌طور معمول برای تجزیه و تحلیل بیان ژن و تعیین مقدار آران‌ای ویروسی در محیط‌های تحقیقاتی و بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. محققان اظهار کردند دقت و حساسیت کلی دستگاه مذکورکلی ۹۴ درصد است.

استارت آپ”DNANudge” که توسط محققان کالج سلطنتی لندن ایجاد شده موفق به توسعه این دستگاه شده است./ایسنا

مطالب مرتبط