توسعه یک دستگاه برای مطالعه سرطان لوزالمعده

استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در علوم پزشکی نه تنها اکنون به یک مسئله اخلاقی تبدیل شده است بلکه یافته‌های برخی پژوهش‌ها اغلب با آنچه که در بدن انسان رخ می‌دهد، مطابقت ندارد. شبیه‌سازی فرآیندهای طبیعی مختلف در دستگاه‌های ریزسیال‌شناسی اغلب یک روش آزمایشگاهی قابل اعتمادتر و آسان‌تر برای کار با حیوانات زنده را فراهم می‌کند. “ریزسیال‌شناسی” یا “میکروفلوئیدیک”(Microfluidics) به رفتار، کنترل دقیق و نگهداری سیالاتی حاوی سلول گفته می‌شود که به لحاظ هندسی به مقیاس کوچکی، معمولاً زیر میلی‌متر، محدود شده‌اند.

محققان “دانشگاه پوردیو”(Purdue University) ایالات متحده آمریکا موفق به ساخت یک دستگاه  میکروفلوئیدیک شده‌اند که دستگاه مذکور به آنها کمک می‌کند رابطه بین لخته‌های خون و تومورهای پانکراس را درک کنند.

لوزالمعده(پانکراس) یا خوش‌گوشت، غده‌ای پهن و دراز است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته‌ است. لوزالمعده متشکل از سه قسمت سر، تنه و دم است. قسمت سر آن در مجاورت دوازدهه قرار گرفته‌ است و تنه لوزالمعده در پشت معده و دم آن تا نزدیک طحال امتداد دارد. به نظر می‌رسد سرطان پانکراس منجر به ایجاد تشکیل لخته خون می‌شود و این می‌تواند عامل مهمی در میزان سرعت رشد و گسترش سرطان در سراسر بدن باشد. علاوه بر این، داروها با لخته شدن خون بسیار سخت‌تر می‌توانند به تومورها برسند.

بنابراین پژوهشگران دانشگاه پردیو یک دستگاه میکروفلوئیدیک توسعه دادند. دستگاه میکروفلوئیدیک آنها دارای سوراخ‌هایی است که آنها مکان قطعات کوچکی از بافت مجرای لوزالمعده که در زیر یک شیشه نازک قرار دارند، هستند.

با این کار، پژوهشگران می‌توانند از نزدیک بافت را تحت نظارت قرار دهند و تغییرات محیطی نسبت به محرک‌های مختلف را ارزیابی کنند. از این دستگاه می‌توان برای آزمایش هر دو بافت حیوانی و انسان استفاده کرد./ایسنا

مطالب مرتبط