توسعه یک دست انسانی برای انجام کارهای مختلف در صنعت

تیمی از مهندسان “دانشگاه ایالتی میشیگان” دست انسانی(humanoid hand) نوینی را طراحی و توسعه داده‌اند که ممکن است بتواند در کارها به افراد کمک کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از تک اکسپلور، در امور صنعتی اغلب از ربات‌ها برای جابجایی و برداشتن اشیاء استفاده می‌شود. حال توسعه یک دست رباتیک انسانی که می‌تواند این کارها را انجام دهد ایده بسیار مناسبی است.

“چانگ‌یونگ کائو”(Changyong Cao) نویسنده اصلی این مطالعه و مدیر آزمایشگاه ماشین آلات نرم و الکترونیک دانشگاه ایالتی میشیگان گفت: دست انسانی نوین یک دستگیره انعطاف پذیر ترکیبی نرم-سخت(soft-hard hybrid flexible gripper) است. این دست می‌تواند نیروی قابل توجهی بیشتر از یک دست نرم و خالص ایجاد کند و همزمان برای برداشتن اشیای سنگین تر بسیار بهتر از سایر دست‌های رباتیک عمل می‌کند.

بطور کلی دستگیره‌های نرم/ دست رباتیک نرم که در کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است هنگام برداشتن یک جسم شکننده و سبک درست عمل نکنند و معایبی داشته باشند که می‌توان به داشتن سطوح تیز ، پایداری ضعیف در گرفتن اشیا و نیروی نسبتاً ضعیف برای تحمل بارهای سنگین اشاره کرد اما هنگام طراحی مدل جدید، کائو و تیمش تعدادی از تعاملات انسان و محیط را از جمله برداشتن میوه تا مراقبت‌های پزشکی خاص را در نظر گرفتند. آنها دریافتند که برخی فرآیندها نیاز به تعامل امن اما محکم با اشیای شکننده دارند. بیشتر سیستم‌های موجود برای این اهداف مناسب نیستند.

محققان توضیح دادند نمونه اولیه این دستگاه را به گونه‌ای توسعه داده‌اند که علاوه بر سبک بودن بسیار سریع نیز عمل کند و قادر باشد کارهای زیادی را انجام دهد.

هر انگشت از دست انسانی تازه طراحی شده از یک “محرک پنوماتیک ترکیبی انعطاف پذیر”(FHPA ) ساخته شده است و با هوای تحت فشار خم می‌شود و یک چارچوب ماژولار برای حرکت ایجاد می‌کند که در آن هر انگشت به طور مستقل از دیگر انگشت‌ها حرکت می‌کند.

کائو گفت: دست انسانی توسعه داده شده بر خلاف دست‌های رباتیک سنتی نرم است و سازگاری بالایی دارد و در گرفتن اشیاء پیچیده و شکننده و اجسام سنگین بسیار خوب عمل می‌کند.

کائو معتقد است که نمونه اولیه این دست می‌تواند در کارهایی مانند چیدن میوه، بسته بندی خودکار، مراقبت پزشکی، توانبخشی و جراحی رباتیک مفید باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Soft Robotics” منتشر شده است. /ایسنا

مطالب مرتبط