توسعه یک سیستم نظارت برای کنترل هوشمند تهویه هوا

محققان “دانشگاه علوم کاربردی کلن” و موسسه “WHO Reinraumtechnik” در حال کار بر روی توسعه یک سیستم نظارت برای کنترل هوشمند تهویه هوای مکان‌های مختلف هستند.

به گزارش آی او، قبلاً این گونه بود که هوای بدون آلودگی عمدتاً در مکان‌هایی مانند اتاق عمل یا در فرایندهای تولید و صنعت داروسازی ضروری بود، اما از زمان شروع بیماری همه گیر کرونا، هوای پاک در مکان‌هایی مانند رستوران و مدارس نیز به یک مسئله مهم تبدیل شده است.

 طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنند اما با این حال سیستم‌های اتاق تمیز سنتی یک اشکال عمده دارند و آن این است که آنها به طور مداوم(خواه در لحظه مورد نیاز باشد یا نه) هوا را تهویه می‌کنند که این امر به نوبه خود به مصرف زیاد انرژی و در نتیجه هزینه‌های بالا منجر می‌شود.

برای تغییر در این فرایند، گروهی از محققان آلمانی در حال توسعه یک سیستم نظارت برای کنترل هوشمند کیفیت هوا هستند.

آنها قصد دارند سیستمی طراحی کنند که نه تنها فقط در صورت لزوم هوا را تصفیه می‌کند بلکه مقرون به صرفه نیز است. سیستم‌های معمولی بدون نظارت کار می‌کنند و هوا را حتی در صورت عدم نیاز تصفیه می‌کنند.

بنابراین آنها قصد تولید  یک سیستم خودکار را دارند که بتواند با استفاده از حسگرهای مختلف بر میزان پارامترهای مختلف مانند دما، رطوبت یا هواپخش و غلظت کربن دی اکسید کنترل داشته باشد و بر اساس داده‌های از پیش تعیین شده اقدامات کنترلی را به طور خودکار آغاز کند. هواپخش نامی است که به سوسپانسیون ذرات جامد یا قطره‌های مایع در گاز اطلاق می‌شود. به‌طور کلی منظور از هواپخش، ذرات گرد و غبار معلق در هواست. دود، ریزگرد اقیانوسی، آلودگی هوا و مه دود امثالی از هواپخش هستند.

به عنوان مثال اگر رطوبت یک مکان بیش از حد زیاد باشد، این سیستم با پمپاژ هوای خشک از طریق فیلتر فن به داخل اتاق این مشکل را حل می‌کند که این موضوع از مصرف زیاد انرژی نیز می‌کاهد. وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال آلمان بودجه این پروژه را به مدت دو سال تأمین می‌کند.

منبع: ایسنا
مطالب مرتبط