توسعه یک ماده ضدباکتری جدید علیه باکتری اشرشیاکلی

محققان دانشگاه “آلیکانته”(UA) اسپانیا در مطالعه اخیرشان موفق به طراحی ماده ضدباکتری جدیدی علیه باکتری اشرشیاکلی شده‌اند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از فیز، محققان دانشگاه آلیکانته(UA) یک ماده ضدباکتری جدید علیه باکتری اشرشیاکلی(E.coli) طراحی کرده‌اند. اشرشیاکلی باکتری موجود در ریزاندامگان همزیست دستگاه گوارش افراد و حیوانات است و به بیماری‌های عفونی مانند اسهال مسافرتی، اسهال خونی و حتی نارسایی کلیه منجر می‌شود. این فناوری از دو مولکول به نام‌های “پل-ان”(Poll-N) و “یوکِی-سی”(UK-C) با خاصیت ضدمیکروبی در برابر باکتری‌های اشریشیاکلی تشکیل شده است.

محققان اظهار کردند، ملکول‌های “پل-ان” (Poll-N) و “یوکِی-سی”(UK-C) پروتئین‌های فاژ اصلاح شده با مانده اسید آمینه با بار مثبت هستند که نه تنها تقریبا ۹۰ درصد از سویه‌های آزمایش شده اشریشیاکلی را از بین می‌برند، بلکه هیچ تاثیری روی سایر باکتری‌ها ندارند. کاربرد آن به عنوان یک ماده ضدمیکروبی خاص علیه اشریشیاکلی در مورد مواد غذایی آلوده، مواد آرایشی یا آب و همچنین برای درمان بیماری‌ها(عفونت‌ها) ناشی از این باکتری به طور بالقوه جالب است.

“فرانسیسکو جی مارتینز موجیکا”(Francisco J. Martínez Mojica) یکی از محققان این مطالعه است. وی کاشف سیستم‌های کریسپر است و وی کمک زیادی در زمینه توسعه روش ویرایش ژنتیکی کریسپر-کس ۹ کرده است. در زمینه سلامت، این ماده ضدباکتری جدید به عنوان یک ماده جایگزین برای جایگزینی با آنتی بیوتیک‌ها است که از بروز عوارض جانبی نیز جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این محققان توضیح دادند که این ماده ضدباکتریایی تأثیر کمتری بر بقیه ریزاندامگان همزیست بدن بیمار دارد. ریزاندامگان همزیست یا ریزسازوارگان همزیست(Microbiome یا Microbiota ) به معنای کلی و فراگیر زیست‌بوم ریزاندامگان، همهٔ ژن‌ها و تودهٔ یاخته‌ای ریزاندامگان با در نظر نگرفتن سرده و گونه‌ی آنها، مستقر در یک بخش ویژه را گویند. ریزاندامگان همزیست، رابطهٔ همزیستی با جانور میزبان دارند. این به این معنی است که این ریزاندامگان هم می‌توانند همسفره باشند، هم بیماری‌زا.

اگرچه بیشتر سویه‌های اشریشیاکلی معمولاً کاملاً بی‌ضرر هستند، اما چندین سویه وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های مختلف شوند. بنابراین مولکول‌های تولید شده توسط محققان دانشگاه آلیکانته در هر فرآیند بیوتکنولوژیکی، بالینی و صنعتی که نیاز به از بین بردن کامل یا جزئی باکتری‌های اشریشیا کلی دارد، مفید هستند. /ایسنا

مطالب مرتبط