تولید بومی پمپ‌هایی برای جابه‌جایی سیالات با غلظت بالا در کشور

این پمپ‌ها که در شمار تجهیزات مهندسی و فناورانه صنعتی به شمار می‌روند، نیازمند دانش فنی بالایی هستند و تا پیش از تولیدات ایران‌ساخت، نیاز صنایع از مسیر پر پیچ و خم واردات تامین می‌شد. اما با تلاش فعالان فناور شرکت مهندسی و توسعه رایبد انرژی پاژ، نیاز کشور به نوع خاصی از پمپ‌های جابه‌جایی مثبت با محصولات ایران‌ساخت تامین شده است.

صابر مصطفوی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه رایبد انرژی پاژ، با اشاره به تولید گونه‌ای از پمپ های جابه جایی مثبت از نوع اسکرو مارپیچی برای صنایع بالادستی و پایین‌دستی گفت: خوشبختانه کشور در زمینه تولید پمپ‌های دوار و سانتریفیوژ به توانمندی بسیار بالا رسیده است و شرکت‌های دانش بنیان و فناور در تولید این پمپ‌ها دارای توانمندی هستند. اما در حوزه پمپ‌های جابه‌جایی مثبت این نیاز به طور جدی وجود دارد که این فناوری در داخل کشور بومی سازی شد.

وی با اشاره به کاربرد و اهمیت بالای صنایع بالادستی، بیان کرد: تولیدات این شرکت در بازار داخل تحت عنوان مونوپمپ‌های اسکرو، پمپ‌های پیچی و یا ماردونی شناخته می‌شود. مونوپمپ‌های تولیدی این شرکت با برند «پمپ پاژ» در دو نوع افقی و عمودی در ۴۷ سایز طراحی و تولید می‌شوند که این تنوع تعداد در سایز مونوپمپ‌های تولیدی این شرکت باعث شد که به راحتی بتوان از آن‌ها در ظرفیت‌ها و فشارهای مختلف استفاده کرد.

مصطفوی، کاربرد مونو پمپ‌های پمپ پاژ را برای انتقال سیالات دارای غلظت بالا، حاوی ذرات جامد و خورندگی بالا دانست و افزود: این پمپ‌ها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای جابه‌جایی پلی پروپیلن، در تصفیه خانه‌های فاضلاب و پکیج‌های تصفیه پساب برای انتقال لجن تغلیظ شده و در صنایع معدنی برای تزریق فلوکولانت کاربرد دارد. همچنین پمپ‌های ماردونی این شرکت در صنایع پایین‌دست مانند صنایع غذایی برای جابه جایی مواد غذایی غلیظ مانند رب، عسل و مواد غذایی همراه با مواد جامد استفاده می‌شود.

تنوع و کارآمدی بالا

مدیرعامل شرکت توسعه رایبد انرژی پاژ ادامه داد: پمپ‌های اسکروی پمپ پاژ در صنایع شیمیایی برای جابه جایی موادی مانند، رنگ، رزین ،روغن، چسب و قیر کاربردهای فراوانی دارد و به طور کلی وظیفه‌ای را که پمپ های دوار نمی توانند پوشش دهند، به خوبی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تنوع قابلیت و کارآمدی پمپ‌های ایران‌ساخت بیان کرد: این قابلیت وجود دارد مونو پمپ‌های این شرکت در شرایط گوناگون و متناسب با نیاز بهره برداری، فشاری از حداقل 2 تا حداکثر 30 بار را ایجاد و میزان مایعی از 100 لیتر بر دقیقه تا 50 متر مکعب بر ساعت را منتقل کند.

مصطفوی، از فروش این محصول به طیف متنوع و گسترده‌ای از صنایع و شرکت‌ها خبر داد و افزود: در همکاری با حوزه‌های مختلفی چون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع معدنی، صنایع مس، نیروگاه‌ها، صنایع غذایی و دارویی، کارخانجات کاغذ و سلولز محصولات این شرکت توانسته است جایگزین مطمئنی برای پمپ‌های اروپایی و آمریکایی شود.

مدیرعامل شرکت توسعه رایبد انرژی پاژ، با اشاره به ارائه پکیج کاملی از تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای نصب و بهره برداری پمپ‌های تولیدی این شرکت گفت: این مجموعه کامل شامل ابزار دقیق، حسگرها و ابزارهای کنترلی، سیستم آب‌بندی دارای استاندارد API و متریال های گوناگون در قسمت های مختلف پمپ است. این تجهیزات مطابق با استانداردهای بین المللی تولید و پس از گذراندن آزمایشات موفق کیفی در آزمایشگاه مجهز مطابق با استاندارد API به مشتری ارائه می‌شود.

ظرفیت بالقوه ایجاد ارزش افزوده و اشتغال

این فعال فناور از بازار 400 میلیارد تومانی مونوپمپ‌های اسکرو گفت و ادامه داد: خوشبختانه توانسته ایم سهم برند پمپ پاژ را  در تامین نیازهای داخل بالغ  بر 10 درصد از بازار برسانیم اما از آن‌جا ‌که پیش از این تولیدکننده‌ای برای تامین این محصول با رعایت استانداردهای بین المللی در کشور وجود نداشته است، نمونه‌های وارداتی این محصول سهم بسیار زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است.

مصطفوی،با اشاره به ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان و متخصصان کشور گفت: که هم اکنون 20 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این شرکت همکاری می‌کنند که با توجه به توسعه روزافزون بازار این محصول، در آینده‌ای نزدیک این تعداد به حداقل 50 نفر افزایش خواهند یافت.

وی کیفیت بالا و قیمت بسیار رقابتی تا نصف نمونه خارجی را از مزایای مونوپمپ ‌های پمپ پاژ دانست و بیان کرد: این محصول با خدمات پشتیبانی تخصصی ارائه می شود که مزیتی نسبت به نمونه‌های وارداتی است که در صورت بروز مشکل، امکانی برای دریافت خدمات پس از فروش ندارند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، از رفع نیاز به این نوع پمپ‌ها با توانمندی تولید در داخل گفت و تاکید کرد: متاسفانه علیرغم تولید با کیفیت نمونه ساخت داخل، کارفرمایان صنایع بالادستی همچنان به واردات از خارج تمایل دارند. گرچه این پمپ ها به واسطه تحریم ها، بدون هیچ گونه خدمات پشتیبانی با هزینه‌های چندین برابری ارائه می‌شود. با توجه به ضرروت کشور برای استفاده از تولیدات داخلی بایستی سازوکارهای فرهنگی و قانونی برای حمایت از این تولیدات لحاظ شود.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

مطالب مرتبط