تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول‌های بنیادی

توسط محققان دانشگاه "جانز هاپکینز" انجام شد

محققان دانشگاه “جانز هاپکینز” با استفاده از سلول‌های بنیادی یک بافت شبکیه چشم ساختند که علت دید رنگی چشم را مشخص می کند و می‌تواند برای درمان بیماری‌های چشمی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از دیلی‌میل، محققان دانشگاه “جانز هاپکینز”(Johns Hopkins) موفق به تولید “شبکیه چشم” انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند.

یکی از زیست‌شناسان “جانز هاپکینز” که این آزمایش را انجام داد، قصد داشت تعیین کند که سلول‌هایی که باعث می‌شوند ما همه‌چیز را رنگی ببینیم، چگونه ساخته شده‌اند.

این آزمایش می‌تواند به عنوان یک راه درمانی برای بیماری‌های چشمی همچون “کوررنگی” و ” دژنراسیون ماکولا” استفاده شود.

“کوررنگی”  یک بیماری اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی از رنگ‌ها نیست. این افراد برخی رنگ‌ها را به شکل طیفی از رنگ‌های خاکستری و سیاه می‌بینند.

” دژنراسیون ماکولا” یک وضعیت پزشکی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید باشد. در اوایل بیماری اغلب هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. به تدریج دید یک یا هر دو چشم بدتر می‌شود؛ و ممکن است حتی دید به‌ طور کامل از دست برود و حتی فعالیت‌های روزانه فرد مختل شود. گاه افراد دچار توهمات بینایی می‌شوند که این حالت ارتباطی با بیماری‌های روانی ندارد.

گروه تحقیقاتی این پژوهش معتقدند، مطالعات آنها می‌تواند راه‌های جدیدی را برای بررسی بدن انسان پیش روی علم قرار دهد.

“رابرت جانسون” زیست‌شناس دانشگاه “جانز هاپکینز” اظهار کرد، شبیکه چشمی که ما در لوله آزمایش تولید کردیم مانند یک چشم واقعی و عادی است.

این مدل محققان را قادر می‌سازد بدون دستکاری مستقیم بدن، به مطالعه آن بپردازند.

تاکنون بیشتر تحقیقات مربوط به چشم روی موش و ماهی صورت پذیرفته است که هیچ‌ کدام از این جانداران دیدی مانند دید انسان ندارند.

به همین دلیل جانسون و تیم تحقیقاتی‌اش، با استفاده از سلول‌های بنیادی، بافت چشم انسان ساختند.

تمرکز تیم تحقیقاتی روی تولید سلول‌هایی بود که سبب می‌شوند انسان رنگ‌های قرمز، آبی و سبز را مشاهده کند. این رنگ‌ها سه سلول مخروطی چشم انسان هستند.

سلول‌های مخروطی نوعی سلول گیرنده نور است که در انتهای چشم و در شبکیه قرار دارند و در سه نوع هستند که هر کدام وظیفه تشخیص یکی از رنگ‌های اصلی سبز، آبی و قرمز را بر عهده دارند.

این سلول‌ها انرژی نورانی را به پیام عصبی تبدیل کرده و به مغز توانایی دیدن رنگ‌ها و جزئیات ظریف اشیا را می‌دهند.

هدف این محققان این است که دریابند سلول‌های مخروطی چگونه سبب ایجاد دید رنگی در چشم ما می‌شوند.

زمانی‌که ماه‌ها از رشد سلول‌ها در آزمایشگاه گذشت، و بافت شبکیه چشم کامل شد، ابتدا سلول‌های مخروطی آبی ظاهر شدند، پس از آن قرمز و در نهایت سبز.

محققان دریافتند این سلول‌های مخروطی به میزان هورمون‌ تیروئید بستگی دارد.

این مطلب موجب شد که محققان دریابند که چرا نوزادان زودرسی که سطح هورمون تیروئید آن‌ها پایین است، مبتلا به اختلالات بینایی می‌شوند.

در آینده محققان قادر خواهند بود اطلاعات بیشتری راجع به دید رنگی چشم دریابند زیرا این آزمایش تنها یک گام مقدماتی است. /ایسنا

مطالب مرتبط