تولید محصولات کشاورزی مقاوم در برابر گرما ممکن می‌شود

با تلاش پژوهشگران انگلیسی صورت می‌گیرد

پژوهشگران انگلیسی در بررسی خود، روش جدیدی را برای تولید محصولات کشاورزی مقاوم در برابر گرما در پیش گرفته‌اند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از فیز، پژوهشگران با بررسی واکنش‌های رخ داده سطح مولکولی در محصولات کشاورزی، گامی دیگر به سوی تولید گندم با قابلیت تحمل گرما برداشتند.

ترموستات‌های هوشمند، به دستگاه‌های تهویه اطلاع می‌دهند که هنگام تابش خورشید در تابستان، روشن شوند و همچنین زمان خاموش شدن آنها را برای ذخیره انرژی اطلاع می‌دهند. گیاهان نیز دارای چنین سیستمی هستند. آنها، آنزیمی موسوم به “روبیسکو اکتیواز”(Rca) دارند که به یک آنزیم تولیدکننده انرژی موسوم به  “روبیسکو”(Rubisco) اطلاع می‌دهد که هنگام درخشش خورشید، فعال شود و هنگامی که برگ گیاه از نور محروم است، فعالیت خود را متوقف کند تا به ذخیره انرژی بپردازد.

گروهی از پژوهشگران “دانشگاه لنکستر”(Lancaster University) انگلستان، در بررسی جدید خود نشان دادند که تعویض تنها یکی از بخش‌های مولکولی سازنده روبیسکو اکتیواز در گندم می‌تواند به آن در فعال کردن سریع‌تر روبیسکو در دماهای بالاتر کمک کند و فرصتی برای محافظت از محصولات کشاورزی در برابر افزایش دما ارائه دهد.

“الیزابت کارمو سیلوا”(Elizabete Carmo-Silva)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما روبیسکو اکتیواز را که می‌تواند به فعال کردن روبیسکو در دماهای پایین‌تر بپردازد، مورد بررسی قرار دادیم و فقط یکی از آمینواسیدهای آن را با آمینواسید موجود در روبیسکو اکتیواز یک گندم دیگر که در دمای بالاتر نسبتا خوب عمل می‌کرد، عوض کردیم. نتیجه این کار، شکل جدیدی از روبیسکو اکتیواز بود که بهتر از هر دو نوع دیگر آن است.

پژوهشگران، این بررسی را به عنوان بخشی از پروژه موسوم به “RIPE” انجام دادند که مهندسی محصولات کشاورزی را با بهبود فتوسنتز آنها شامل می‌شود. پروژه RIPE، با حمایت “بنیاد بیل و ملیندا گیتس”(BMGF)، “بنیاد پژوهش غذا و کشاورزی آمریکا”(FFAR) و “وزارت توسعه بین‌المللی”(DFID) در حال انجام شدن است.

این پژوهش، روی مدل درون‌کشتگاهی باکتری “اشریشیا کلی”(E. coli) انجام شد و یافته‌هایی را ارائه داد که از تلاش‌های پژوهشگران پروژه RIPE برای شناسایی و بهبود روبیسکو اکتیواز محصولات کشاورزی دیگر مانند لوبیا چشم‌بلبلی و سویا با شکل‌های متفاوتی از روبیسکو اکتیواز پشتیبانی می‌کنند.

این پژوهش، در مجله “The Plant Journal” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط