تولید و عرضه دستکش‌­های کار با پوشش آبگریز

بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از چهار سال گذشته بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

یکی از این محصولات که توسط محققان به تولید رسیده دستکش های ضد آب نانو هستند که ستاد توسعه فناوری نانو، آن را تایید کرده است.

دستکش‌­های صنعتی به گونه­‌ای طراحی شده است که دست را در برابر خطرات فیزیکی و مکانیکی حفاظت کنند. همچنین به دلیل استفاده مداوم در حین کار لازم است خواص ضدسایشی و مقاومت به پارگی و سوراخ شدن نیز داشته باشند.

برای کاربردهای خاص دیگر، چنانچه دست در معرض مواد شیمیایی و مشتقات نفتی و غیره قرار بگیرد، دستکش‌­های دیگری طراحی شده­‌اند که  مقاومت شیمیایی بسیار خوب در مقابل پاک کننده­‌ها، مشتقات نفت و حلال­‌های صنعتی و نفوذ ناپذیری در مقابل انواع عوامل بیولوژیک پاتوژن را تامین کند.

دستکش‌­های ضد برش و سایش نیز برای عملیات سخت و خشن مانند سنگ­زنی، فلزکاری، پرس­کاری و کلیه امور مکانیکی و تعمیرات کاربرد دارند. بنابراین هر یک از این دستکش­‌ها با ارائه خواص ویژه، سبب حفاظت دست‌­ها در برابر آسیب­‌های محیطی می­‌شوند. راحتی دستکش در حین کار و انعطاف پذیری از خواص اصلی دستکش است که باید به آن توجه کرد.

دستکش‌های صنعتی در حین کار در محیط‌های مرطوب یا در مجاورت آب ممکن است خیس شوند که این موضوع در طولانی مدت موجب ایجاد حس ناخوشایند و عوارضی برای دست خواهد شد.

محصولی که اکنون به تولید رسیده، دستکش‌­های کار با پوشش آبگریز حاوی نانوذرات هستند که منظور جلوگیری از جذب سطحی و نفوذ آب به داخل طراحی شده‌اند. بخشی از این دستکش­‌ها از جنس لاتکس و بخش دیگر از جنس پارچه است که خاصیت آبگریزی مربوط به قسمت پارچه­‌ای است.

اکنون این محصول گواهینامه نانو مقیاس دریافت کرده و در بازار موجود است.

منبع: خبرنگار مهر

مطالب مرتبط