تولید و عرضه پیش‌بندهای پزشکی مقاوم شده با نانوذرات

یکی از شرکت‌های ایرانی اقدام به تولید و عرضه پیش‌بندهای تقویت شده با نانوذرات کرده است که این پیش‌بندها در عین استحکام بالا، زیست‌تخریب‌پذیر هستند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، این شرکت داخلی پیش‌بند تجزیه و تخریب پذیر مطب با خواص مکانیکی بهبود یافته تولید و به بازار عرضه می‌کند. امروزه با توجه به افزایش جمعیت و همچنین تنوع عوامل بیماری‌زا، فرآیند درمان در محیط‌های بیمارستانی و کلینیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. محیط درمانی و ابزارآلات مورد استفاده در آن و پوشاک مورد استفاده توسط پزشک یا سایر افراد انجام دهنده فرایند درمان، نیاز به ضدعفونی شدن در شرایط مشخص دارند.

یکی از انواع لوازم مورد استفاده توسط پزشکان یا پرستاران، پیش‌بندهای بهداشتی است. این پیشبندها که معمولا از جنس پارچه یا پلیمر هستند، در معرض تماس با مواد مختلف دارویی، آلودگی‌های محیطی و آلودگی‌های حاصل از درمان مانند خون یا ترشحات بدن افراد هستند. به این دلیل پیش‌بند بهداشتی نیاز به شست و شو و ضدعفونی داشته و پس از دفعات مشخص استفاده از آن باید به عنوان زباله از محیط درمانی دور شود. قرارگیری این پیش‌بندها در محیط زیست می‌تواند منجر به انتقال بیماری‌ها شود، در نتیجه قابلیت تخریب این مواد و جذب در محیط زیست بسیار مهم است.

محققان این شرکت برای پاسخ به این نیاز، پیش‌بندهایی تولید می‌کند که با استفاده از فناوری‌نانو تقویت شده‌اند. استفاده از نانوذرات در تولید پیش‌بندهای پلیمری موجب قابلیت تخریب پیوندهای اتمی داخلی این مواد پس از مدت زمان مشخص شده و جذب آن در محیط را ممکن می‌کند. از ویژگی‌های قابل توجه این پیش‌بندها می‌توان به مقاومت کششی بالا و قابلیت تخریب در زمان مشخص اشاره کرد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از نانو ذرات با اندازه کمتر از ۵۰ نانومتر در این محصول منجر به افزایش مقاومت در نقطه تسلیم و پارگی شده است. همچنین قابلیت تخریب این محصول را در بازه زمانی یک تا ۱.۵ سال ممکن کرده است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، این شرکت کیسه‌های پلاستیکی زیست‌تخریب‌پذیر نیز تولید می‌کند. کیسه‌های پلاستیکی مقاوم‌سازی شده با نانو، کیسه‌های پلاستیکی زیست‌تخریب‌پذیر و مقاوم و همچنین کیسه‌های زباله بیمارستانی آنتی‌باکتریال از جمله محصولات این شرکت هستند. از دیگر کاربردهای این نوع کیسه‌های نانو، به‌کارگیری آنها در گلخانه‌ها است که برای افزایش استحکام سازه‌های گلخانه‌ای از این کیسه‌های مقاوم استفاده می‌کنند که به محیط‌زیست نیز آسیبی نمی‌زند.

مطالب مرتبط