تولید پوشش‌های نانو، آب‌گریز و خودتمیزشونده برای نمای ساختمان‌ها

محققان دانشگاه آزاد خمینی‌شهر موفق به تولید پوشش‌های مبتنی بر فناوری نانو شدند که علاوه بر جلوگیری از نفوذ آلودگی به درون نمای ساختمان‌ها، به کمک نور خورشید، آلودگی‌های محیطی را هم از سطح نما محو می‌کنند.  با افزایش جمعیت شهرها، توسعه‌ عمودی شهرها و رغبت مردم و مسئولان بخش ساختمان به سمت بلندمرتبه‌سازی بیشتر شده است. نمای ساختمان‌ها از اجزای اصلی منظر شهری محسوب می‌شود و زیبایی آن در حفظ و ایجاد نشاط روحی شهروندان تاثیر زیادی دارد. آلودگی‌های مختلف از جمله آلودگی ناشی از دود وسایل نقلیه و کارخانجات باعث کثیفی نمای ساختمان‌ها می‌شود و پس از گذشت چندین سال موجب تیره شدن نمای ساختمان‌ها که معمولاً از آجر، سنگ یا بتن است، خواهد شد؛ بنابراین استفاده از پوشش‌هایی بر روی سطح نمای ساختمان به‌خصوص ساختمان‌های بلندمرتبه ‌که بتواند از کثیف و تیره شدن نما جلوگیری کند، امروزه بیش از پیش مورد توجه گرفته است.

‌به گزارش آردی نیوز،درحال حاضر پوشش‌های مورد استفاده بر روی سطوح آجر، سنگ و بتن به دو دسته‌ «پوشش‌های آب‌گریز» و «پوشش‌های فتوکاتالیست» تقسیم‌بندی می‌شوند که پوشش‌های آب‌گریز (Hydrophobic Coatings) با ایجاد یک غشای نفوذناپذیر بر روی سطح (آجر، سنگ و بتن) از ارتباط بین سطح و عامل آلوده‌کننده جلوگیری می‌کنند و بنابراین در صورت بارش باران این آلودگی از سطح شسته می‌شود و به پوشش‌های «آسان تمیزشونده» (Easy Self Cleaning Coating) موسوم هستند.

نوع دوم پوشش‌ها، پوشش‌های فتوکاتالیست (Photocatalyst Coating) هستند که به کمک اشعه‌ UV خورشید ضمن واکنش شیمیایی با آلودگی‌های آلی (مثل دوده‌ خارج شده از اگزوز خودروها) که به واکنش فتوکاتالیستی معروف است، آلودگی را از سطح نما محو می‌کند و به نام «پوشش‌های خودتمیزشونده» (Self Cleaning Coating) معروفند.

بنابراین، پوشش‌های آب‌گریز به تنهایی قابلیت تمیز کردن سطوح را ندارند و به آب نیاز دارند. پوشش‌های خودتمیز شونده نیز در صورتی می‌توانند به کمک اشعه‌ UV خورشید سطوح را تمیز کنند که آلودگی‌ها در داخل سطح نفوذ نکرده باشند. بنابراین پوشش‌های آب‌گریز و خودتمیزشونده به تنهایی نمی‌توانند از تیره و کثیف شدن نماها جلوگیری کنند.

براین اساس پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر با انجام تحقیقات تئوری و آزمایشگاهی در دو سال اخیر، پوششی مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده‌اند که هر دو خاصیت آب‌گریزی و خودتمیزشوندگی را با هم دارد؛ یعنی علاوه بر اینکه از نفوذ آلودگی به درون نما جلوگیری می‌کند، به کمک اشعه‌ UV خورشید با انجام واکنش فتوکاتالیستی، آلودگی را از سطح نما محو می‌کند.

 محمد رئیسی، مدیر گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر و سرپرست این گروه تحقیقاتی در این باره گفت: در حال حاضر محصولاتی که در بازار به عنوان پوشش خودتمیزشونده فروخته می‌شوند، همگی فقط آب‌گریز هستند و خاصیت فتوکاتالیستی ندارند. بنابراین محصول تولید شده در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر هم از نفوذ آلودگی‌ها و عوامل مخرب به درون سطوح بتنی، آجری و سنگی جلوگیری می‌کند (خاصیت آبگریزی) و هم قادر است آلودگی‌های آلی را به کمک اشعه‌ UV خورشید تجزیه ‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، محصول تولیدی خاصیت ضد باکتری دارد و از رشد جلبک بر روی سطوح نمای ساختمان‌ها جلوگیری کرده و نمای ساختمان‌ها را برای سال‌های زیادی تمیز نگه می‌دارد.

بهای تمام شده اجرای این محصول بر روی نمای ساختمان‌ها در هر متر مربع یکصد هزار ریال برآورد شده که به نسبت نمونه خارجی آن که بسیار گران‌قیمت و در حال حاضر کاربرد چندانی در کشورمان ندارد، مقرون به صرفه بوده و به سادگی قابل انجام است.

مطالب مرتبط