تولید کفش‌های آبگریز ماحصل همکاری دو شرکت ایرانی

ماحصل همکاری دو شرکت ایرانی در نمایشگاهی در چین، تولید کفش‌های آبگریز بوده که از ابتدای سال جاری وارد بازار شده است. یکی از شرکت‌های فناور از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به فروش بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کفش با پوشش آبگریز شده است. این کفش‌ها با استفاده از فناوری پلاسمای سرد پوشش‌دهی شده‌اند.محققان این شرکت در بازدیدی از نمایشگاه چین با کفش‌های ضدآب چینی آشنا شدند. در این کفش‌ها از آسترهایی استفاده شده که در برابر آب مقاوم بودند و با این ایده تولید کفش‌های آبگریز را در دستور کار قرار دادند. در این مطالعات تحقیقاتی به جای کفش‌های ضدآب، کفش‌های آبگریز تولید کردند.

 

به گزارش آردی نیوز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، در این کفش‌ها از فناوری‌نانو بهره برده شده، از این رو از فناوری پلاسمای سرد برای پوشش‌دهی کفش استفاده شد.

پلاسما گازی یونیزه مملو از ذرات باردار و خنثی و به عنوان حالت چهارم ماده محسوب می‌شود. پلاسما در محدوده وسیعی از دما و فشار تولید می‌شود. پلاسمای سرد اتمسفری از جمله فناوری‌های نوظهور و نویدبخش است که به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط در کاربردهای بسیاری مورد استقبال قرار گرفته است.

این شرکت با استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات موجود در آیکن (مرکز صنعتی‌سازی نانو فناوری کاربردی) و آشنایی با یکی دیگر از شرکت‌های فناور در این حوزه همکاری مشترکی را برای تولید این کفش‌ها آغاز کرده است.

این محققان با استفاده از پلاسمای سرد تعدادی کفش را پوشش‌دهی کرده و مورد آزمایش قرار دادند و بعد از ۸ ماه تحقیق و توسعه، موفق به تبدیل فرآیند پوشش‌دهی از حالت نیمه‌صنعتی به صنعتی شدند.

در حال حاضر خط تولید ایجاد شده قادر به تولید ۷۰۰ جفت کفش آبگریز در روز است و قرار است این محصول در نمایشگاه نانوی امسال رونمایی شود.

این محققان در تلاش هستند که بعد از تولید کفش‌های آبگریز به سراغ فناوری‌هایی نظیر آنتی‌باکتریال کردن و ضدآتش کردن آنها بروند. ساخت دستگاه‌های مورد نیاز تولید این نوع کفش‌ها نیز در این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

سامانه پردازش پلاسمادژ (Plasma DEJ) ساخته شده برای تولید این کفش با استفاده از فناوری پلاسمای سرد تحت خلاء، قادر به ایجاد خواص ویژه سطحی بر روی اجسام و اشیای مختلف در ابعاد متفاوت است. در حال حاضر، این سامانه در ضد آب کردن کفش به مرحله‌ صنعتی رسیده و قادر است به صورت کاملا اتوماتیک سطوح کفش را با پردازش در ابعاد نانومتری آبگریز کند.

این دستگاه از بخش‌های مختلفی چون محفظه خلاء، پمپ خلاء و اجزای مختلف تولید و اندازه‌گیری خلاء، الکترودهای قابل تنظیم، مولدهای پلاسمای فرکانس رادیویی، بخش‌های تزریق و تنظیم گاز و سامانه کنترل، تنظیم دستگاه و مانیتورینگ تشکیل شده است

مطالب مرتبط