تولید کم‌هزینه انرژی تجدیدپذیر با کمک باتری‌های سیال

یکی از پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”، روش کارآمد و کم‌هزینه‌ای برای تولید انرژی تجدیدپذیر ارائه داده که در آن از باتری‌های سیال استفاده می‌شود.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ام.آی.تی نیوز، تولید انرژی، فرآیندی پرهزینه است و صدمات بسیاری برای محیط زیست در پی دارد اما یکی از پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی” (MIT)، ایده متفاوتی ارائه داده است.

“جس هینریچر” (Jesse Hinricher)، از پژوهشگران رشته مهندسی شیمی دانشگاه ام.آی.تی، پژوهشی در مورد باتری‌هایی انجام داده که به یک شبکه متصل می‌شوند و انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز را تولید می‌کنند. او در پروژه خود، الکترولیت‌های ارزان‌قیمتی را در باتری‌های سیال اکسایش- کاهش به کار برده تا امکان تولید انبوه و ارائه انرژی پاک و ارزان‌قیمت را داشته باشد.

هینریچر، دوران کودکی خود را در یک مزرعه سپری کرده و در این مورد می‌گوید: در مزرعه، شاهد تاثیر قابل توجه تغییرات فصلی بودم؛ از این رو تصمیم گرفتم در رشته مهندسی شیمی تحصیل کنم. من به محیط زیست علاقه دارم و فکر می‌کنم باید از آن محافظت کنیم.

هینریچر از ژانویه سال 2017، پژوهش در مورد ابداع باتری‌های سیال اکسایش- کاهش را در آزمایشگاه آغاز کرد. این باتری‌ها از برخی جهات به باتری‌های معمولی که در کنترل تلویزیون استفاده می‌شوند، شباهت دارند اما تراکم انرژی آنها، بسیار کمتر از آن است که در کنترل تلویزیون به کار روند.

در این پروژه، باتری‌ها در شبکه‌های بزرگ انرژی قرار می‌گیرند تا کارایی بیشتری داشته باشند و وابستگی آنها به ابزار ذخیره انرژی کمتر شود.

پنل‌های خورشیدی، انرژی بالایی تولید می‌کنند اما پس از غروب خورشید، دیگر این توانایی را ندارند اما باتری‌های سیال اکسایش- کاهش می‌توانند انرژی را برای استفاده در تمام روز ذخیره کنند.

افت مصرف این باتری‌ها، در حال حاضر موجب کمبود و بالا رفتن قیمت مواد سازنده آنها شده است. در نتیجه، هینریچر تصمیم گرفت این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و الکترولیت‌های کم‌هزینه‌ای را برای کار خود پیدا کند.

وی افزود: شناسایی مواد کم‌هزینه‌ موجب می‌شود این باتری‌ها از نظر تجاری مناسب‌تر باشند.

هینریچر قصد دارد در آینده هم پژوهش در مورد ذخیره انرژی را ادامه دهد و نهایتا شرکت خود را تاسیس کند. /ایسنا

مطالب مرتبط