تولید گوشت، هوایی که نفس می‌کشید را آلوده می‌کند.

به گزارش Web Md؛ این نتیجه یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه مینه‌سوتا است که نشان می‌دهد ذرات معلق ناشی از تولید مواد غذایی شامل گوشت، مرغ و لبنیات، باعث مرگ سالانه ۱۶۰ هزار نفر در این کشور می‌شود.

آلودگی هوا ناشی از تولید گوشت گاو، به تنهایی عامل ۸۰ درصد از این مرگ‌ها است و این را پروفسور جیسون هیل، استاد مهندسی محصولات زیستی در دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید.

به گفته دکتر هیل، پرورش مواد غذایی گیاهی نیز برخی از آلاینده‌ها را ایجاد می‌کند، اما نه در سطح محصولات حیوانی. به طوری که پرورش گاو نقش بسیار پررنگ‌تری در ایجاد ذرات معلق دارد.

مطالعه محققان آمریکایی همچنین نشان داد که مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا در اثر تولید گوشت قرمز، هفت برابر بیشتر از تولید گوشت طیور، ۱۰ برابر بیشتر از تولید آجیل و دانه‌ها و حداقل ۱۵ برابر بیشتر از سایر گیاهان است.

هیل گفت: گوشت قرمز چنان تأثیر بزرگی در آلودگی هوا دارد كه كاهش میزان مصرف آن، به تنهایی می‌تواند تغییرات بزرگی در کاهش آلودگی هوا ایجاد کند.

محققان دریافتند که برخی اقدامات زراعی مانند بهبود مصرف کود، می‌تواند میزان مرگ‌و‌میرها را کاهش دهد. اما تغییر در رژیم غذایی مزایای بسیار بیشتری خواهد داشت: به طوری که اگر گیاه‌خواری فراگیر شود، تاثیر بسیار بیشتری در کاهش مرگ‌و‌میرهای ناشی از آلودگی هوا خواهد داشت.

این مطالعه ۱۰ مه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده منتشر شده است.

مطالب مرتبط