تکنیکی تازه و کم‌هزینه برای دستیابی به آب شیرین

تکنیکی تازه و کم‌هزینه برای دستیابی به آب شیرین

دانشمندان دانشگاه تگزاس با استفاده از نوعی ژل و انرژی خورشیدی به روشی کم‌هزینه و کارآمد برای نمک‌زدایی و تهیه آب آشامیدنی دست یافتند. آنها این روش را تحولی سودمند در روش سنتی نمک‌زدایی به کمک آفتاب می‌دانند.

به گزارش آردی نیوز، یک تیم تحقیقی در دانشگاه تگزاس در آستین، با فناوری کم‌هزینه و کارآمد و با استفاده از ژل پلیمری ترکیبی گام مهمی در تهیه آب آشامیدنی سالم برداشته است.

این هیدروژل که حق انحصاری آن ثبت شده است، به عنوان توربین برای تبخیر آب عمل می‌کند. در این روش نمک و باکتری‌ها و مواد مضر جدا می‌شوند. تصفیه آب آشامیدنی سالم با استفاده طبیعی از نور خورشید و یک فناوری ژلی ارزان‌قیمت، نوآوری در تصفیه آب به حساب می‌آید.

به گزارش سازمان ملل متحد، هر هفته ۳هزار نفر بر اثر نوشیدن آب ناسالم می‌میرند. بیشتر این مرگ‌ و میرها در کشورهای درحال توسعه اتفاق می‌افتد.

 در روشی که به تازگی یافت شده است، دانشمندان از هیدروژل‌هایی استفاده می‌کنند که جاذب آب هستند. این هیدروژل‌ها درواقع شبکه‌ای از پلیمرها هستند که به علت جذب آب بالا شهرت دارند و استخراج آب سالم را از هر منبعی، چه اقیانوس باشد و چه منابع آلوده، ممکن می‌سازند.

سرپرست تیم پژوهشی دانشگاه تگزاس می‌گوید: «ما روش سنتی نمک‌زدایی خورشیدی را بازنویسی کردیم.»

در نمک‌زدایی آب شور با استفاده از نور آفتاب، از گرمای نور خورشید برای تبخیر آب و سپس میعان بخار آب استفاده می‌شود. محققان دانشگاه تگزاس ژنراتوری خورشیدی بر پایه فعالیت هیدروژل تولید کرده‌اند که از انرژی خورشیدی موجود برای تبخیر آب و سپس شیرین کردن آن به روشی مناسب، بهره می‌برد.

مطالب مرتبط