جهان با کمبود شدید تراشه‌های رایانه‌ای مواجه است

در حال حاضر، به‌دلیل مجموعه‌ عواملی از جمله جنگ تجاری بین ایالات‌ متحده آمریکا و چین، همه‌گیری کووید-۱۹ و خشکسالی در تایوان (بزرگ‌ترین تولیدکننده نیمه‌رساناها در جهان) جهان با کمبود شدید تراشه‌های رایانه‌ای مواجه است و اکنون، مدیرعامل‌های اینتل و شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان (تی.اس.ام.سی) می‌گویند این کمبود ممکن است دو سال دیگر هم ادامه داشته باشد.

با عالم‌گیر شدن ویروس کووید-۱۹، که باعث شد مردم به خانه‌های خود پناه ببرند و رفت‌وآمدهایشان را محدود کنند، شرکت‌های خودروسازی نیز تولیدشان را کاهش دادند و سفارش قطعات از جمله تراشه‌های رایانه‌ای مورد استفاده در سامانه‌های کنترلی وسایل نقلیه را کاهش دادند.

البته تقاضا برای لپ‌تاپ و دستگاه‌های بازی ویدیویی، که در پی خانه‌نشینی مردم و گرایش به سرگرمی‌های جدید بالا رفت، این کاهش در تقاضای تراشه‌های نیمه‌رسانا را جبران کرد و کارخانه‌هایی که برای خودروها تراشه می‌ساختند سراغ قطعه‌سازی برای تلفن‌های همراه هوشمند و دیگر لوازم الکترونیکی مصرفی رفتند.

اما به گزارش واشنگتن پست، پس ازموج نخست همه‌گیری و از‌سرگیری فعالیت‌های اقتصادی، این وضعیت تغییر کرد و در بخش خودروسازی، تقاضا به میزان متعادلی بازگشت که البته به پای دوران قبل از کرونا نمی‌رسد. هرچند این افزایش تقاضا برای تراشه‌های رایانه‌ای با میزان عرضه همخوانی نداشت.

آسیب دوچندان شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان از جنگ تجاری ایالات‌ متحده آمریکا و چین و وقوع خشکسالی در تایوان که بر تولید تراشه اثر منفی گذاشت، یکی از عوامل اصلی لطمه‌زننده به عرضه تراشه در جهان است.

تراشه‌سازی به آب بسیاری نیاز دارد و کارخانه‌های تراشه‌سازی روزانه نزدیک به ۱۵۶ هزار تن آب مصرف می‌کنند، اما رودخانه‌های تایوان رو به خشکی می‌روند و شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان ناچار شده است با کامیون به کارخانه‌هایش آب برساند.

افزون بر این  تنگناها، شرکت تراشه‌سازی بزرگی در ژاپن به نام رنساس الکترونیک نیز دچار آتش‌سوزی شد و ممکن است چند هفته طول بکشد تا میزان تولیدش را به وضعیت عادی بازگرداند.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ با روزنامه واشنگتن پست، گفت با توجه به این‌که تقاضا برای تراشه‌های رایانه‌ای رو به افزایش و تولید محدود است، «دو سال» طول می‌کشد تا مشکل برطرف شود.

سی‌سی وای، مدیرعامل شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان، نیز روز سه‌شنبه برآورد مشابهی داشت و اظهار امیدواری کرد شرکتشان بتواند «در سال ۲۰۲۳ ظرفیت تولید را افزایش دهد.»

به گفته گلسینگر، تولیدکنندگان می‌توانند با اقدام‌هایی کوتاه‌مدت، برخی موانع را برطرف کنند، اما رفع کامل موانع به وقت بیشتری نیاز دارد.

هم‌اکنون ۱۲ درصد تراشه‌سازی جهان در ایالات‌ متحده آمریکا صورت می‌گیرد اما این کشور نیز در تلاش است ظرفیت عرضه داخلی‌اش را در درازمدت افزایش دهد و از همین رو، ساخت کارخانه‌ای به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در ناحیه‌ای ساحلی را به شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان سفارش داده است؛ اما ساختن کارخانه تراشه‌سازی چند سال طول می‌کشد.

به گزارش واشنگتن پست، دولت بایدن در نظر دارد ۵۰ میلیارد دلار به کارخانه‌های تراشه‌سازی این کشور یارانه دهد اما صنعت نیمه‌رساناسازی ایالات‌ متحده آمریکا برای رقابت با شرکت‌های آسیایی به کمک بیشتری نیاز دارد زیرا این شرکت‌ها برای ظرفیت‌سازی، از دولت‌ها کمک‌های مالی هنگفتی دریافت می‌کنند.

مطالب مرتبط