جهان خودرو؛ ب‌ام‌و ‘پیشرفته‌ترین’ مدل خود را نمایش داد

ب‌ام‌و الکتریکی

ب‌ام‌و یک شاسی‌بلند الکتریکی رونمایی کرده که به گفته مدیرانش پیشرفته‌ترین ماشینی است که این کارخانه تاکنون ساخته است. ب‌ام‌و iX قرار است از سال آینده به بازار عرضه شود. این ماشین اولین مدل از مجموعه تازه‌ای از ماشین‌های الکتریکی ب‌ام‌و است که در چند سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

iX دو موتور الکتریکی دارد که ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا حداکثر ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند. باتری‌ها قابلیت شارژ سریع دارند و در ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند.

ب‌ام‌و، iX را براساس الگوی جدید مدل‌هایش طراحی کرده که در آن چراغ‌ها باریک و جلوپنجره بزرگ و کشیده است. جلوپنجره رادارها و حس‌گرهایی را پوشانده که سیستم خودران ماشین از آن استفاده می‌کند.

دکمه‌های لمسی ماشین روی سطحی چوبی قرار دارد
دکمه‌های لمسی ماشین روی سطحی چوبی قرار دارد

ب‌ام‌و می‌گوید قدرت پردازش کامپیوتری که ماشین را کنترل می‌کند بیست برابر مدل‌های دیگر کارخانه است. اما طراحان این فن‌آوری پیشرفته را تا حد ممکن پشت طرحی ساده و شیک مخفی کرده‌اند. مثلا دستگیره‌ها و دکمه‌ها از کریستال ساخته شده‌ و دکمه‌های لمسی روی سطحی چوبی قرار دارند.

در این ایده طراحی که “فن‌آوری خجالتی” نام دارد، تکنولوژی تا حد ممکن از دید سرنشینان دور است تا آنها بتوانند راحت‌تر با ماشین ارتباط برقرار کنند و آرامش بیشتری داشته باشند.

iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب‌ام‌و است
iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب‌ام‌و است

قیمت iX هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که ارزان‌ترین مدل حدود ۸۰ هزار دلار باشد. با این قیمت رقیب اصلی این ماشین تسلا مدل X است که اگرچه باتری‌های بهتری دارد، اما چند سال از عمرش می‌گذرد. کادیلاک، آئودی و بنز هم شاسی‌بلندهای لوکس الکتریکی در راه دارند و فورد،‌ فولکس‌واگن و نیسان هم در تدارک ساخت مدل‌های الکتریکی با قیمت کمتر هستند.

iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب‌ام‌و است. این کارخانه در سال ۲۰۱۳ از اولین شرکت‌هایی بود که با مدل i3 به بازار ماشین‌های الکتریکی وارد شد. ب‌ام‌و در سال‌های بعد در سرمایه‌گذاری در ساخت ماشین‌های الکتریکی تردید کرد و از قافله عقب ماند و حالا تلاش می‌کند با سرعت خود را به رقیبان برساند.

مطالب مرتبط