حذف آلاینده پساب با الیاف نانویی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نخ‌هایی را با استفاده از نانو ذرات اکسید تیتانیوم عرضه کردند که قادر به حذف آلاینده‌ها از پساب است.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، بهاره مسیب‌‏زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح با بیان اینکه این پروژه با عنوان “تصفیه پیوسته پساب با استفاده از منسوجات مبتنی بر فناوری نانو” اجرایی شده است، گفت: این پروژه با هدف ارائه روشی کارآمد با بازدهی بالا جهت تصفیه پساب صنعت نساجی و رنگ طراحی شده است.

وی با بیان این‏که در این پروژه راکتوری آزمایشگاهی طراحی شد که با استفاده از نخ‌‏های متشکل از نانوالیاف، پساب را در هنگام عبور و در لحظه رنگبری می‏‌کند، اظهار کرد: در ساخت این نخ‌‏ها از نانوذرات TiO2 (اکسید تیتانیوم) بهره بردیم که کارایی زیادی در تخریب پساب دارند.

مسیب‌زاده با اشاره به روند اجرای پروژه توضیح داد: ابتدا نخی از نانوالیاف حاوی نانوذرات TiO2 به روش الکتروریسی با دو نازل تولید شده، سپس در راکتور آزمایشگاهی طراحی شده قرار گرفت. در این راکتور نخ همواره در تماس با جریان پساب قرار می‎گیرد و آلاینده‌‏های موجود در پساب را تخریب می‏‌کند. این راکتور در زدودن آلاینده‌های آلی از پساب کارخانه‌ها به ویژه در شرایطی که پساب دارای رنگ و بو است ولی به لحاظ شاخص‌‏های بیولوژیکی مشکلی ندارد، کارایی دارد.

مجری طرح خاطر نشان کرد: استفاده از نخ متشکل از نانوالیاف به عنوان بستر برای نگه‏داری نانوذرات، به دلیل نسبت سطح به حجم فوق العاده بالای نانوالیاف، باعث افزایش سطح مشترک بین نانوذرات و آلاینده‎ها و در نتیجه منجر به افزایش راندمان تخریب آلاینده‏‌های موجود در پساب خواهد شد.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر حذف مرحله پرهزینه زدودن نانوذرات از پساب را از دیگر مزایای این محصول نام برد و یادآور شد: در این طرح سرعت تخریب پساب نسبت به روش‏‌های دیگر بالاتر است؛ چراکه در روش‌‏های معمول از راکتور گسسته جهت تخریب پساب استفاده می‌‏شود ولی در این روش با استفاده از راکتور پیوسته سرعت حذف آلاینده‌‏ها از پساب افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مسیب‌زاده با بیان این‏که در این طرح برای فعال کردن نانوذرات TiO2 جهت تخریب آلاینده‌‏ها از تابش فرابنفش بهره ‏بردیم، گفت: با افزایش سرعت تخریب آلاینده‎ها مصرف انرژی کاهش می‏‌یابد.

این پروژه در راستای پایان‏ نامه کارشناسی ارشد بهاره مسیب‌‏زاده و به راهنمایی دکتر محمد امانی تهران و مشاوره دکتر فرناز معماریان از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

مطالب مرتبط