خروج «ال‌جی» از بازار تلفن همراه

«ال جی» شرکت کره‌ای سازنده محصولات الکترونیکی روز دوشنبه ۱۶ فروردین اعلام کرد که برای بخش تولید تلفن همراه خود خریداری پیدا نکرده و در نتیجه فعالیت آن را متوقف می‌کند.

این نخستین بار است که یک تولیدکننده مهم تلفن همراه این بازار را ترک می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که با توقف فعالیت «ال جی»، سهم آن از بازار تلفن همراه آمریکای شمالی که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد است توسط شرکت‌های «سامسونگ» و «اپل» تسخير شود.

برخی از کارشناسان بازار فناوری دیجیتال معتقدند که شرکت «سامسونگ» در این رقابت شانس بیشتری خواهد داشت چون محصولات آن مثل تلفن‌های همراه «ال جی» ا ز نظر قیمت در رده میانه قرار دارند.

بخش تولید تلفن همراه «ال جی» طی شش سال اخیر همواره ضرر داده و تخمین زده می‌شود که مجموع ضرردهی آن بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار است.

شرکت «ال جی» در بیانیه‌ای گفت با متوقف کردن تولید تلفن همراه می‌تواند روی عرصه‌های در حال شکوفایی مثل تولید قطعات خودروهای برقی و وسایل خانگی هوشمند تمرکز کند.

«ال جی» یکی از اولین تولیدکنندگان موفق تلفن همراه بود و در سال ۲۰۱۳ از نظر سهم بازار پس از «سامسونگ» و «اپل» در رتبه سوم قرار داشت.

از مدل‌های جدید نوکیا تا استخراج ارز دیجیتالی با لپ‌تاپ‌های مخصوص

ولی در سال‌های بعد به دلیل نقص‌های مکرر در نرم‌افزار و سخت‌افزار این محصولات و کندی در روزآمد کردن نرم‌افزارها موقعیت خود را از دست داد. کارشناسان معتقدند که یکی دیگر از دلایل افول «ال جی» در بازار تلفن همراه، ضعف بازاریابی در رقابت با تولیدکنندگان چینی بوده است.

تعداد دیگری از سازندگان قدیمی تلفن همراه مانند «بلک بری» ،«نوکیا» و «اچ تی سی» در سال‌های اخیر به حاشیه رفته‌اند ولی هنوز به تولید ادامه می‌دهند.

در حال حاضر سهم شرکت «ال جی» از بازار جهانی تلفن همراه حدود دو درصد است. فروش آن در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳ میلیون دستگاه بود در حالی که میزان فروش «سامسونگ» در همان سال حداقل ۲۵۶ میلیون دستگاه بود.

شرکت «ال جی» علاوه بر سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه در آمریکای شمالی، در کشورهای آمریکای لاتین هم حضور فعالی دارد و از نظر فروش در رتبه پنجم است.

کارشناسان معتقدند شرکت‌های چینی که به دلیل تیرگی مناسبات با آمریکا در بازار تلفن همراه آن کشور حضور چندانی ندارند در کنار «سامسونگ» از حذف «ال جی» در آمریکای لاتین بیشترین بهره را خواهند برد.

طبق بیانیه «ال جی» بخش تولید تلفن‌های همراه این شرکت در پایان ماه ژوئیه امسال کاملا تعطیل خواهد شد.

کارگران و کارمندان این بخش در کره جنوبی قرار است به سایر قسمت‌های شرکت «ال جی» منتقل شوند و در مورد کارمندان در کشورهای دیگر در سطح محلی تصمیم‌گیری خواهد شد.

کارشناسان از قول مديران «ال جی» می‌گویند این شرکت تصمیم دارد جواز ثبت اختراعات خود در فناروری‌های ارتباطی «جی فور» و «جی فایو» را حفظ کند و به توسعه ابزار و فناوری سیستم «جی سیکس» نیز ادامه خواهد داد.

از قرار معلوم «ال جی» ارائه خدمات به مشتریان تلفن همراه محصول این شرکت را ادامه خواهد داد ولی مدت آن در کشورهای گوناگون متفاوت خواهد بود.

از ماه ژانویه امسال که «ال جی» اعلام کرد همه گزینه‌های ممکن برای آینده بخش تولید تلفن همراه خود را در نظر خواهد گرفت بهای سهام اين شرکت حدود هفت درصد افزایش یافته است.

مطالب مرتبط