خودروی تمام برقی «تایکان» پرفروش‌ترین مدل شاسی‌کوتاه پورشه در آمریکا شد

به گفته شرکت آلمانی «پورشه» خودروی تمام برقی «تایکان» در ۳ ماهه سوم سال جاری میلادی، پرفروش‌ترین خودروی شاسی‌کوتاه این کمپانی در آمریکا شد.

بر اساس آماری که شرکت پورشه منتشر کرده است، در این دوره زمانی فقط میزان فروش مدل‌های شاسی‌بلند «کاین» و «ماکان» از فروش مدل تایکان بیشتر بوده است.

به گزارش تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌ان» حدود دو سوم از مجموع ۱۵۵۰۰ پورشه‌ای که در ۳ ماهه سوم‌ سال جاری میلادی در آمریکا فروخته شده است، مدل‌های شاسی بلند کاین و ماکان بوده‌اند، و خودروی تمام برقی تایکان با اختلاف زیادی در رده بعدی قرار دارد.

این در حالی است که خودروی تمام برقی تایکان از ۴ مدل دیگر پورشه در آمریکا فروش بیشتری داشته

در این دوره ۳ ماهه، ۱۸۵۸ پورشه مدل تایکان، ۱۵۶۷ پورشه مدل «۹۱۱»، ۱۰۸۴ پورشه مدل «۷۱۸»، و ۱۰۶۴ پورشه سدان چهاردر «پانامِرا» در آمریکا فروخته شده است.

ایالات متحده آمریکا، پس از چین دومین بازار پرفروش پورشه محسوب می‌شود و حدود ۲۲ درصد فروش کل این شرکت را تشکیل می‌دهد.

یکی از سخنگویان شرکت پورشه ضمن ابراز رضایت از تقاضای زیاد برای تایکان و میزان فروش این مدل در آمریکا، از پیش‌بینی ادامه چنین روندی خودداری کرد.

به گفته او، میزان فروش مدل‌های مختلف در طول سال متغییر است و به عوامل متفاوتی بستگی دارد، و تعداد مدل‌های فروخته شده در یک دوره ۳ ماهه، می‌تواند مقطعی باشد.

تایکان نخستین خودروی تمام برقی پورشه است که تولید آن از سال ۲۰۱۹ در کارخانه جدیدی در نزدیکی دفتر مرکزی این شرکت در اطراف شهر اشتوتگارت آلمان آغاز شد.

The Porsche Taycan ۴s electric vehicle is shown at the AutoMobility LA auto show Thursday, Nov. ۲۱, ۲۰۱۹, in Los Angeles. (AP…
خودروی تمام برقی «تایکان»

قیمت پایه این خودروی سدان چهاردر برقی در آمریکا حدود ۱۰۴ هزار دلار است در صورت انتخاب گزینه‌های جانبی دیگر افزایش می‌یابد.

شرکت خودروسازی برقی «تسلا» آمار فروش مدل‌های مختلف خود را به صورت جداگانه اعلام نمی‌کند، ولی در ۳ ماهه سوم سال جاری میلادی در مجموع ۱۵۲۰۰ مدل‌‌ سدان «اس» و مدل شاسی‌بلند «اکس» فروخته است.

این مدل‌های تسلا تقریبا طراحی و ساختار مهندسی یکسانی دارند و از نظر کارایی و قیمت، نزدیک‌ترین محصولات شرکت تسلا به پورشه تایکان هستند.

به عقیده لیا مالوی، مدیر پژوهش و توسعه مرکز «کاکس اتوموتیو»، میزان فروش مدل تایکان در آمریکا نشان می‌دهد که خریداران خودروهای غیرشاسی‌بلند پورشه، جسارت انتخاب بهترین اتوموبیل برقی را داشته‌اند.

تایکان از قابلیت‌های چشمگیری برخوردار است و به گفته مدیران پورشه، مدل «۴‌ اس» با قدرت ۵۵۲ اسب‌ بخار قادر است تا در عرض حدود ۳.۸ ثانیه به سرعت بیش از ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

The Porsche Taycan ۴S is presented at the AutoMobility LA auto show Wednesday, Nov. ۲۰, ۲۰۱۹, in Los Angeles. (AP Photo/Marcio…
خودروی تمام برقی «تایکان»

«توربو اس» پیشرفته‌ترین مدل تایکان است که با موتوری به قدرت ۷۵۰ اسب بخار، در عرض حدود ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت بیش از ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

حداکثر سرعت این خودروی پورشه که ۱۸۵ هزار دلار قیمت دارد، کمی بیش از ۲۵۹ کیلومتر در ساعت است.

پورشه هیبرید پانامرا مدل «توربو‌ اس» که بنزینی و برقی است، با قیمت ۱۸۷ هزار دلار فروخته می‌شود؛ ولی حداکثر ۶۷۷ اسب بخار قدرت دارد و به این ترتیب قدرت آن حدود ۷۵ اسب بخار کمتر از سایر مدل‌های برقی است.

قیمت این پورشه‌ها بسیار گرانتر از تسلای مدل «اس» است که خودرویی جادار محسوب می‌شود و به گفته این شرکت، در عرض مدت کوتاهتری از صفر به سرعت بیش از ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

با این حال رانندگی با تایکان، تجربه لذتبخش‌تری برای رانندگان است و این امتیاز مهمی برای شرکت پورشه محسوب می‌شود.

به گفته لیا مالوی آمار فروش پورشه در آمریکا نشان می‌دهد که علی‌رغم استقبال مناسب از مدل تایکان، خودروهای شاسی‌بلند این شرکت خریداران بیشتری دارد.

به همین دلیل پورشه در حال برنامه‌ریزی برای تولید یک خودروی شاسی‌بلند تمامی برقی با الهام از مدل تایکان است، و همچنین قصد دارد تا نسل جدیدی از مدل کامپکت شاسی‌بلند ماکان را به صورت تمام برقی بسازد.

از هنگام عرضه خودروی برقی تایکان در آمریکا، فروش آن در هر دوره سه ماهه به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، فروش این خودرو نسبت به سه ماهه اول از ۲۲۱ به ۸۸۱ عدد رسید که خبر خوبی برای این شرکت بود.

علاوه بر استقبال از خودروی تایکان، فروش پورشه در آمریکا در مقایسه با سال گذشته میلادی، برای نخستین بار در یک دوره ۳ ماهه مثبت بود.

بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، فروش کل خودروهای پورشه تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴ میلیون دستگاه خواهد بود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۳ میلیون دستگاه کمتر است، ولی با توجه به شرایط کنونی اقتصادی جهان رقمی قابل قبول محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط