درمان افسردگی حاد با تحریک الکتریکی مغز

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که تحریک الکتریکی ناحیه خاصی از مغز می‌تواند به بهبود افسردگی حاد کمک کند. پژوهش جدیدی که در “دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو”(UCSF) انجام شده، نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی ناحیه‌ای از مغز موسوم به “قشر اوربیتوفرنتال”(OFC) می‌تواند به بهبود قابل توجه شرایط بیماران مبتلا به افسردگی حاد منجر شود. در “تحریک عمقی مغز”(DBS)، ابزاری موسوم به “ضربان‌ساز مغز”، با جراحی در مغز کاشته می‌شود. این ابزار، برای تحریک الکتریکی نواحی خاصی از مغز طراحی شده و به عنوان یک روش درمانی برای کاهش رعشه‌های ناشی از افسردگی به کار می‌رود.

از روش تحریک عمقی مغز، به عنوان راهی برای کنترل افسردگی مقاوم در برابر درمان استفاده می‌شود اما پژوهش‌هایی که تاکنون صورت گرفته‌اند، از نظر منطقی بی‌نتیجه هستند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو، بررسی خود را از موثرترین ناحیه مغز برای روش تحریک عمقی آغاز کردند و 25 بیمار مبتلا به صرع را مورد آزمایش قرار دادند. این بیماران در نوبت جراحی قرار داشتند تا الکترودهایی در مغز آنها قرار بگیرد و امکان شناسایی دقیق بافت مغز که در رخ دادن رعشه‌ها نقش دارد، برای جراحان فراهم کند.

این الکترودها توانستند فرصت شناسایی ارتباط میان شرایط و تحریک مغزی در نواحی گوناگون را به طور موقت برای پژوهشگران فراهم کنند. در این بررسی، جریان الکتریکی ملایمی به نواحی گوناگونی از مغز منتقل شد و پژوهشگران از بیماران خواستند به صورت همزمان تاثیر این فرآیند را بر شرایط خود گزارش دهند.

نکته جالب این بود که تحریک مغزی بسیاری از نواحی، اثری بر شرایط داوطلبان نداشت. تحریک نواحی آمیگدال، کورتکس کانگولت، اینسولار و هیپوکامپ، بهبود قابل توجهی را در شرایط بیماران ایجاد نکرد اما پژوهشگران در تحریک قشر اوربیتوفرنتال، نتایج جالبی مشاهده کردند.

این ناحیه خاص، هدف نسبتا جدیدی در بررسی افسردگی به شمار می‌رود. “ادی چانگ”(Eddie Chang)، از نویسندگان این پژوهش گفت: قشر اوربیتوفرنتال، یکی از مناطق مغز است که کمتر شناخته شده اما ارتباطی قوی با ساختارهای مغزی مرتبط با افسردگی و تصمیم‌گیری دارد؛ در نتیجه برای هماهنگی فعالیت بین احساس و شناخت، بسیار مناسب است.

به گفته پژوهشگران، تحریک ملایم قشر اوربیتوفرنتال به مدت چند دقیقه، به بهبود فوری شرایط بیماران مبتلا به افسردگی حاد منجر می‌شود.

این پژوهش، در مجله “Current Biology” به چاپ رسید / ایسنا

مطالب مرتبط