درمان نانوکریستالی که مانع آسیب سلول‌ها در برابر تشعشعات می‌شود

محققان کره‌ جنوبی نوعی روش درمانی نانوکریستال توسعه داده‌اند که روزی می‌تواند از برخی از آسیب‌های تابش‌های خطرناک جلوگیری کند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از نیواطلس، در حالت ایده‌آل، بدن به واسطه مواد محافظ و لباس‌ها، از اشعه‌های آسیب‌زا محافظت می‌شود قبل از اینکه تشعشعات به ما برسند.

اما محققان کره جنوبی نوعی دارو توسعه داده‌اند که می‌تواند از آسیب‌های بافت که به دلیل تابش اشعه‌ها ایجاد می‌شود، جلوگیری کند.

آزمایش این دارو روی موش‌ها  و “اندام‌واره‌های”(organoid) انسانی نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داد.

“پرتو افشانی” به چندین روش به بافت‌ها آسیب می‌رساند. اولین روش زمانی‌ است که “DNA” به طور مستقیم تحت تاثیر تابش‌ها قرار گرفته و این انرژی باعث ایجاد جهش می‌شود.

روش دوم غیرمستقیم‌تر است و زمانی اتفاق می‌افتد که امواج آب بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سبب تولید رادیکال‌های آزاد به نام “گونه‌های اکسیژن انفعالی”(ROS) می‌شود.

پس از آن این امر آسیب‌های بزرگی به بافت‌ها و سلول‌ها وارد می‌کند.

روش درمانی توسعه داده شده توسط محققان کره جنوبی روش آسیب‌زای دوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان موسسه علوم پایه در کره جنوبی از نانو مواد آنتی‌ اکسیدان استفاده کردند که می‌تواند به مبارزه با گونه‌های اکسیژن انفعالی کمک کند.

این تیم یک سری آزمایش انجام دادند تا مطمئن شوند که روش درمانی نانوکریستالی آن‌ها ایمن و موثر است.

برای آزمایش دارو روی بافت مدل‌سازی شده بدن انسان، این محققان از اندام واره روده استفاده کردند و دارو به خوبی جواب داد.

“سانگ-وو لی”(Sang-woo Lee) محقق ارشد پروژه اظهار کرد، اندام‌واره‌هایی که با نانوکریستال‌های “CeO۲/Mn۳O۴” درمان شدند، ژن‌های بیشتری را بیان کردند. ژن‌هایی که مربوط به تکثیر و نگهداری سلول‌های بنیادی روده بودند.

بررسی دارو روی موش‌های آزمایشگاهی هم نشان داد که این دارو روی۶۷ درصد موش‌ها موثر بود و این تعداد پس از ۳۰ روز زنده ماندند.

محققان کره‌ای گفتند که برای آزمایش دارو روی انسان راه زیادی باقی مانده است.

نتایج این پژوهش در مجله “Advanced Materials” انتشار یافت. /ایسنا

مطالب مرتبط