درمان و پیشگیری از پوکی استخوان از طریق نانوفناوری

محققان دانشگاه آزاد موفق به ساخت آزمایشگاهی نانوداروی هوشمندی برای درمان پوکی استخوان شده‌اند.
سحر بهزادی کارشناس ارشد شیمی آلی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال مجری طرح ساخت آزمایشگاهی نانوداروی هوشمند برای درمان پوکی استخوان است.

قرص‌های ضد پوکی استخوانی عوارض بالایی دارند، به همین منظور از نانو ذراتی با پوسته نشاسته،سلولز و هسته آلژینات به عنوان نانوحامل دارو استفاده شد، در گروهی از این نانوذرات داروی صنعتی کلسی تونین و در گروه دیگر عصاره‌ گیاه تاج خروس و در گروه سوم ادغام دو داروی کلسی تونین و عصاره گیاه تاج خروس را کپسوله کردیم.

طبق نتایج حاصل شده، داروی گیاهی حتی عملکرد بهتری نسبت به داروی صنعتی داشته است. البته همچنین ادغام دو داروی گیاهی و صنعتی نیز به مراتب عملکرد بالاتر و مؤثرتری از خود نشان داده است.
با سیستم‌های دارو رسانی سنتی عملاً هیچ کنترلی برروی زمان، سرعت و مکان آزادسازی دارو وجود ندارد. علاوه بر این، غلظت دارو مرتباً در خون دارای نوساناتی بصورت دره و پیک خواهد بود و ممکن است از دامنه درمانی فراتر برود یا کارایی کمتر و عوارض جانبی بیشتر را موجب شود.
نتایج این طرح می‌تواند برای درمان پوکی استخوان بدون عوارض دارویی، به عنوان روش درمان هوشمند وهدفمند شده، در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
در این طرح از آزمون‌های مختلفی نظیر تصاویر میکروسکوپی الکترونی روبشی از نانوذرات SEM، بررسی انتشار و رهایش داروها در مایع بدن شبیه سازی شده SBF،.بررسی آماری نتایج و بهینه سازی PH و غلظت و نهایتاً آزمون کشت سلولی (in vitro) بهره گرفته شده است.
این تحقیقات حاصل همکاری اکبر اسماعیلی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و سحر بهزادی کارشناس ارشد شیمی آلی از این دانشگاه است. /فارس

مطالب مرتبط