در گذشت “لئوناردو داوينچي” نقاش، مجسمه ساز و معمار معروف ايتاليايي (1519م)

در چنین روزی از سال 1519 ميلادی؛ لئوناردو داوينچی نقاش، مجسمه ‏ساز و معمار معروف ايتاليايی سده‏های پانزدهم و شانزدهم میلادی درگذشت. داوينچی با اين‏كه فرزند قرون وسطی به‏ شمار می‏رفت، با اين حال، نوآوری و كارهای جالبش، وی را در زمره‏ ی پيش‏ قدمان رنسانس قرار داده است. حتی گفته می‏شود كه داوينچی در علم و هنر، از هم ‏عصران خود، ده‏ها و گاهی صدها سال پيش افتاده بود و به جايی رسيد كه با مردم قرن بيستم، فاصله ‏ی چندانی نداشت.

“درگذشت داوينچي نقاش، مجسمه‏ ساز و معمار معروف ايتاليايي”، “آغاز وران حكومت تزاري خاندان رومانوف بر سرزمين پهناور روسيه”، “زادروز كاترين كبير ملكه‏ي مشهور روسيه”، “درگذشت آلفرد دوموسه شاعر و نويسنده‏ي برجسته‏ي فرانسوي”، “درگذشت ويليام موريس شاعر و نويسنده‏ي معروف انگليسي” و… از جمله‌ي مهم‌ترين رخدادهاي امروز (دوم مي) در تقویم تاریخ میلادي است.

● دوم می سال 1519 میلادی:
لئوناردو داوينچي نقاش، مجسمه ‏ساز و معمار معروف ايتاليايي در چنين روزي از سال 1519 ميلادي درگذشت.
لئوناردو داوينچي هنرمند شهير ايتاليايى، در 14 اوت 1452م در دهكده ‏ي وينچي در نزديك شهر فلورانس ايتاليا به دنيا آمد و به‏ زودي نبوغش در زمينه‏هاي گوناگون هنري آشكار شد. وي از آغاز جواني به مطالعه‏ ي طبيعت و بررسي سنگ‏ ها، رودها و كوه‏ها… مي‏پرداخت. علاوه بر اين، لئوناردو از همان زمان به مجسمه‏ سازي علاقه ‏اي وافر داشت. لذا پدرش وي را به فلورانس فرستاد تا هنر مجسمه ‏سازي و نقاشي را بياموزد.
داوينچي در مدت زمان كوتاهي نقاشي را فراگرفت و به استادي رسيد. وي علاوه بر آن در رشته ‏هاي مهندسي راه و ساختمان، اخترشناسي، زمين‏ شناسي، كالبدشناسي و هواشناسي استاد بود و اختراعات متعددي در هر رشته به انجام رساند. وي در يادداشت ‏هاي روزانه ‏ي خود، طرح‏هاي جالبي از زيردريايى، تانك جنگي، لباس غواصي، چتر نجات، نيروي جاذبه، اختراع دوربين، اختراع رطوبت سنج و بالگرد و… كشيد كه از جمله كارهاي علمي و عملي اين هنرمند و دانشمند بود.
داوينچي با اين‏كه فرزند قرون وسطي به ‏شمار مي‏رفت، با اين حال، نوآوري و كارهاي جالبش، وي را در زمره ‏ي پيش‏قدمان رنسانس قرار داده است. اختراعات و اكتشافات او به‏ قدري زياد و متنوعند كه به‏ راستي انسان را به حيرت مي ‏اندازد. حتي گفته مي‏شود كه لئوناردو داوينچي در علم و هنر، از هم‏ عصران خود، ده ‏ها و گاهي صدها سال پيش افتاده بود و به جايى رسيد كه با مردم قرن بيستم، فاصله‏ ي چنداني نداشت.
داوينچي پس از سفر به چند شهر ايتاليا، در سال 1506م به فرانسه رفت و نقاش دربار لويى دوازدهم پادشاه اين كشور شد. وي با ميكل آنژ ديگر نقاش و مجسمه ‏ساز مشهور هموطن خود معاصر بود و اين دو هنرمند نقش مهمي در تكوين هنر دوره‏ ي رنسانس داشتند. داوينچي نقاشي بزرگ نيز، به‏ شمار مي‏رود كه آثارش را با ديدي آينده ‏نگر و ژرف به‏ وجود مي‏آورد.
از داوينچي آثار بسياري به ‏جاي مانده ولي اكثراً ناقص و نيمه ‏تمامند زيرا وي با چنان شتابي در عرصه ‏ي علوم و فنون جولان مي‏كرد كه فرصت تكميل آن‏ها را نمي ‏يافت. با اين حال از جمله تابلوهاي نقاشي او “شام آخر” و “لبخند ژوكوند” است كه مهم‏ترين و زيباترين اثر اوست. هم‏چنين ساختمان كليساي جامع ميلان، از برجسته ‏ترين آثار معماري داوينچي است. لئوناردو داوينچي سرانجام در 2 مه 1519م در سن67 سالگي درگذشت.

مطالب مرتبط