دستگاهی که از هوا آب تولید می‌کند!

شرکت «اسپات ونچرز» در حال راه‌اندازی یک مولد آب از جو است که می‌تواند روزانه تا ۲.۵ گالن آب آشامیدنی تولید کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از فست کمپانی، دسترسی به آب آشامیدنی در بسیاری از ایالات آمریکا آسان است اما کمبود آب به دلیل خشکسالی و تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده‌ای سرعت می‌گیرد و برای آمریکای شمالی و بسیاری از نقاط دیگر در سراسر جهان یک مشکل به شمار می‌رود. دسترسی به این نیاز اولیه انسانی همیشه یک مشکل است. گزارش «سازمان جهانی هواشناسی»(WMO) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، ۳.۶ میلیارد نفر به آب دسترسی متناقضی داشتند. بنیانگذاران شرکت «اسپات ونچرز»(Spout Ventures) می‌خواهند بخشی از راه حل این مشکل باشند.

اسپات ونچرز، مولدهای آب جو را طراحی می‌کند. این مولدها، ماشین‌هایی هستند که آب آشامیدنی را از رطوبت هوای اطراف می‌گیرند و آن را متراکم می‌کنند. آنها در حال حاضر قرار است محصول مصرفی خود را روانه بازار کنند. این محصول، یک ژنراتور کوچک است که روی میز قرار می‌گیرد و برای کار کردن فقط به یک دوشاخه دیواری معمولی نیاز دارد. به گفته اسپات ونچرز، این دستگاه هر روز می‌تواند تا ۲.۵ گالن آب تولید کند و با توجه به این که ۸۰ درصد خانه‌های جهان در آب و هوای دارای رطوبت کافی هستند، دستگاه می‌تواند در آنها کار کند.

«روبن وولمر»(Reuben Vollmer) بنیانگذار اسپات ونچرز، نخستین بار زمانی پتانسیل آب جوی را درک کرد که خشکسالی مداوم در کالیفرنیا باعث شد این ایالت، حق آب مزرعه زیتون والدین او را به خطر بیندازد. اندکی بعد، وولمر هنگام پیاده‌روی، متوجه جمع شدن شبنم روی علف‌ها شد و فکر کرد که شاید این پدیده روزمره بتواند راه حلی را به والدینش برای حل کردن مشکل دسترسی ناهماهنگ آب ارائه دهد.

پس از تأسیس شرکت «دوگود»(DewGood) در سال ۲۰۱۴ برای توسعه ژنراتورهای آب جو، وولمر به طور گسترده سفر کرد تا دریابد که مردم چگونه آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. در دبی، او پنج گالن خالی را دید که بیرون از آپارتمان‌ها روی هم انباشته شده بود و می‌دانست که باید راه حل بهتری وجود داشته باشد. در فلینت میشیگان، وولمر با خانواده‌هایی صحبت کرد که از آب آلوده محلی آسیب دیده بودند. اگرچه تلاش‌های دوگود برای راه‌اندازی یک محصول شکست خورد اما بسیاری از مردم متوجه این تلاش شدند.

وولمر گفت: من پیام‌هایی را از اسپانیا، پرتغال، پورتوریکو، هاوایی، ژاپن و سراسر جهان دریافت می‌کردم. مردم می‌گفتند: «ما آب نداریم. آیا می‌توانیم دستگاه شما را بگیریم؟» بنابراین، من فهمیدم که نیاز جهانی شدیدی به این فناوری وجود دارد.

وولمر، شرکت اسپات ونچرز را در سال ۲۰۱۹ با همکاری «تایلر برتون»(Tyler Breton) تأسیس کرد تا بر ابداع نسخه‌های کوچک‌تر، ارزان‌تر و بی‌صداتر سخت‌افزاری تمرکز کند که سال‌ها زمان را برای تکمیل آن صرف کرده بود. در سیستم اسپات، خاک رس آب را از هوای فیلتر شده جذب می‌کند که سپس، توسط یک سیستم گرمایشی گرم می‌شود. بخار آب تولید شده توسط گرما متراکم و فیلتر می‌شود، مواد معدنی به آب قلیایی اضافه می‌شوند و سپس، آب قلیایی‌شده در پارچ دستگاه جمع می‌شود که در آنجا نور ماوراءبنفش تعبیه‌شده روی در آن، از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

اسپات برای ایجاد این واحد، با «بولد دیزاین»(Bould Design) همکاری کرد که یک وسیله خانگی ابتکاری دیگر به نام «نست ترموستات»(Nest Thermostat) را طراحی کرده بود. مدل تولید شده توسط این دو شرکت، با قیمت ۵۹۹ دلار به فروش می‌رسد و شرکت تخمین می‌زند که مصرف‌کنندگان سالانه ۱۰۰ دلار اضافی را برای تعویض فیلتر هزینه کنند. وولمر انتظار دارد که این محصول، نظر افرادی را که از ایمنی آب لوله‌کشی خود ناراضی هستند و کسانی که به شبکه آب‌رسانی متصل نیستند، جلب کند.

او می‌گوید که این شرکت در حال کار کردن روی راه حل‌هایی برای سایر مشکلات دسترسی به آب، به ویژه در کشاورزی است که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد مصرف آب شیرین در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد و در بسیاری از مناطق به دلیل تغییرات آب و هوایی، با شرایط خشکسالی شدید روبه‌رو است. /ایسنا

مطالب مرتبط