دستگاه لایه‌نشانی پیشرفته ایرانی در راه چین

دستگاه لایه‌نشانی پیشرفته ایرانی در راه چین

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، از تجهیزات جدید اعمال نانو پوشش‌های سخت بر ابزارهای صنعتی رونمایی کرد.

تجهیزات این شرکت فناوری مبتنی بر روش رسوب‌دهی بخار پلاسمایی است و قادر است پوشش‌های نانوساختار یا نانوضخامت را مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی بر روی قطعات و قالب‌های صنعتی اعمال ‌کند. اعمال این پوشش‌ها موجب افزایش کارایی و طول عمر قابل توجه این ابزارها می‌شود.

این شرکت همچنین تاکنون تفاهم‌نامه‌های همکاری با 5 شرکت چینی به امضا رسانده و با یک شرکت از کشور سوئیس نیز همکاری مستمر دارد.

این دستگاه مورد توجه شرکت‌های خارجی نیز قرار گرفته، به طوری‌که یک دستگاه به سفارش شرکت چینی تولید شده‌است و طی روزهای آینده به چین صادر خواهد شد. رایزنی‌ها برای سفارش 8 دستگاه‌ دیگر برای تحویل در 8 ماه آینده میان سوین پلاسما و شرکت چینی در حال انجام است.

حسن جهدی، از محققان این طرح گفت: ما هم‌اکنون موفق به طراحی و ساخت تجهیزات نوین اعمال پوشش‌های فوق‌سخت بر روی سطوح قطعات صنعتی شده‌ایم. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در سطح جهان سازنده این تجهیزات هستند، اما کشورهایی که بتوانند تجهیزاتی با ویژگی‌های تجهیزات ساخت شرکت ما تولید کنند، انگشت‌شمار هستند.

وی ادامه داد: پوشش‌های اعمال‌شده توسط این تجهیزات از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند، به‌ نحوی ‌که می‌توانند با محصولات تولیدی کشورهای پیشرفته از جمله سوئیس و آلمان رقابت کنند. ضمن آنکه قیمت تمام شده‌ ساخت این دستگاه یک سوم تجهیزات مشابه آلمانی است.

اولین دستگاه از 9 دستگاه سفارش داده شده توسط کشور چین با حضور دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان و دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو رونمایی شد.

مطالب مرتبط