دستگاه نوار قلب بی سیم

ساخت دستگاه تهیه نوار قلب به صورت بی سیم برای اولین بار در کشور

به گزارش آردی نیوز به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، واحد همدان – میزان ضربان قلب هر انسانی، با اندازه گیری تعداد تپش های قلب در یک دقیقه مشخص می شود که اندازه گیری آن شاخص وضعیت سلامت انسان است. آگاهی از وضعیت ضربان قلب در فعالیت های متفاوت روزانه، هنگام استراحت و هنگام فعالیت های شدید بدنی مانند ورزش کردن، اطلاعات ضروری در مورد وضعیت کلی فیزیکی یک شخص را در اختیار ما قرار می دهد. اگر میزان ضربان قلب از حد نرمال بیشتر یا کمتر باشد، نشانده این است که مشکلاتی در وضعیت سلامت شما وجود دارد. حال برای اندازه گیری ضربان قلب روش های و همچنین دستگاه های مختلفی با اندازه های متفاوت ساخته شد است که بعضی از این دستگاه ها برای اندازه گیری حتما نیاز به یک متخصص و یک پزشک دارد و برای بیمارانی که مشکل قلبی دارند و باید هر روز ضربان قلب خود را اندازه گیری نمایند بسیار سخت و همچنین هزینه بر است که بخواهند هر روز به بیمارستان ها مراجعه نمایند در این میان  دو مخترع جوان همدانی، ایمان خرمی و پویا خلیلی منش توانسته اند با هزینه ای بسیار کم، دستگاه الکتروکاردیوگرافی ثبت و پردازش ضربان قلب، با دقت بالا و اندازه ای کوچک برای اندازه گیری ضربان قلب بسازند.

تاريخچه دستگاه های الکتروکاردیوگرافی

ایمان خرمی مخترع جوان همدانی در مورد تاریخچه دستگاه های الکتروکاردیوگرافی گفت: الكتـروكارديوگرافي از كلمه يوناني  الكترو مـشـتـــق شــده اســت زيــرا مــربــوط بــه فـعــالـيــت الكتريكي است، kardio در يوناني به معناي  قلب و گراف از ريشه يوناني به معني نوشتن است. وی افزود: اولين بار كسي كه به طور سيستماتيك قلب را از نقطـه نظـر الكتـريكـي نمايش داد آگوستوس والـر بود، ماشين تپش نگار او شامل برق سنج ليپمن‌هاي مويرگي متصل به يك پروژكتوربود. اثري از ضربان قلب بر روي يك صفحه عكاسي كه خودش به يك قطاراسباب بازي متصل بود تصويرمي‌شد. اين کار او اجازه مي‌داد ضربان قلب در زمان واقعي ثبت شود.  الکتروکاردیوگرام از سال ۱۹۰۱ تا کنون به عنوان مهم‌ترین ابزار تشخیصی پزشکی باقی مانده و تشخیص بسیاری از بیماری‌های قلبی را آسان کرده است. الکتروکاردیوگرام برای تشخیص بسیاری از اختلالات قلبی و غیر قلبی از قبیل ریتم‌های غیر طبیعی قلب، گرفتگی رگ‌های کرونر، سکته‌های قلبی، هیپرتروفی عضلات قلب، علل تنگی نفس، اختلالات الکترولیتی، اثرات داروها و … کاربرد دارد.

مخترع همدانی افزود: ECG مخفف واژه‌ی Electrocardiogram یا Electrocardiograph است. این لغت در بعضی کشورها EKG نیز نامیده می‌شود. الکتروکاردیوگراف دستگاهی است که جریان‌های الکتریکی قلب را از طریق الکترودهایی که روی مناطق مختلف پوست بدن قرار داده می‌شوند، دریافت کرده و آن‌ها را به شکل یک نمودار ترسیم می‌کند. این نمودار الکتروکاردیوگرام نامیده می‌شود.

اساس عملکرد دستگاه های الکتروکاردیوگرافی

مخترع همدانی در مورد عملکرد دستگاه های الکتروکاردیوگرافی گفت: همانطور که می دانیم عضلات قلب هر انسان برای ایجاد انقباض و انبساط لازم جهت پمپاژ نمودن خون به نقاط مختلف بدن و یا به عبارت دیگر ایجاد فشار خون مناسب برای به حرکت در آوردن خون در سیستم انتقال خون در بدن ، نیاز به یک سیستم مستقل تحریک الکتریکی دارد . یکی از مشخصه های مهم که بیانگر سلامت و یا بیماری قلبی می باشد ، چگونگی عملکرد این سیستم است . برای اینکه بتوان نحوه کارکرد این سیستم را مورد مطالعه قرار داد ، راه های گوناگونی وجود دارد که یکی از قدیمی ترین و پر کاربرد ترین روشها مطالعه چگونگی انتشار سیگنالهای الکتریکی قلب می باشد .در واقع  بوسیله الکتروکاردیوگراف می توان سیگنالهای الکتریکی حاصل از عملکرد الکتریکی قلب را با نمونه برداری ازنحوه انتشار این سیگنال در نواحی مختلف بدن مورد مطالعه و سنجش قرار داد .

نحوه اندازه گیری ضربان قلب به وسیله دستگاه

خرمی در مورد نحوه اندازه گیری ضربان قلب توسط دستگاه ساخته شده خود گفت: دستگاهی که ما توانسته ایم بسازیم روش کارش بسیار آسان می باشد و با یک آموزش ساده، افراد عادی نیز می توانند از آن استفاده کنند و احتیاجی به متخصص یا پزشک ندارد. وی افزود: این دستگاه به وسیله دو لید به دست بیمار وصل می شود و دستگاه شروع به اندازه گیری ضربان قلب بیمار می نماید و سپس نتیجه اندازه گیری ضربان قلب به وسیله ارتباط بیسیم یا همان wifi به صفحه گوشی بیمار از طریق برنامه ای که طراحی کرده ایم منتقل می شود و فرد می تواند نتیجه اندازه گیری آن را مشاهده نماید و همچنین در پایان هر اندازه گیری نتیجه آن در برنامه با زمان و تاریخ اندازه گیری ذخیره می شود و در صورت نیاز و خراب بودن حال بیمار می توان نتیجه اندازه گیری ضربان قلب را سریعاً به پزشک معالج یا اورژانس ارسال نماییم.

ویژگی های دستگاه ساخته شده

مخترع همدانی در مورد مزیت های این دستگاه گفت: هم اکنون در کشور دستگاه های مختلفی برای اندازه گیری ضربان قلب وجود دارد اما دستگاه با این ویژگی برای اولین بار است که در کشور ساخته شده است و از مهمترین مزیت آن عبارت اند از:

ارزان بودن این دستگاه: از آنجا که در این دستگاه برای نمایش اطلاعات اندازه گیری ضربان قلب از گوشی استفاده می شود و همچنین ساختار آن نیز بسیار آسان می باشد قیمت آن بسیار ارزان می باشد و با حدود 20 هزار تومان می توان این دستگاه را دریافت کرد.

دقت بالای این دستگاه: با توجه به آزمایشاتی که انجام داده ایم و مقایسه نتیجه آن با دستگاه های دیگر اندازه گیری ضربان قلب این دستگاه دارای دقت بالایی می باشد.

کاربری آسان: در این دستگاه فرد می تواند با یک آموزش اولیه کار با آن را به راحتی یاد بگیرد.

ارسال اطلاعات بیمار به پزشک: این دستگاه بعد از هربار اندازه گیری ضربات قلب بیمار می تواند اطلاعات را با ساعت و روز در خود ذخیره کند و در پایان هر دوره وضعیت بیمار را در یک نمودار مشخص کند و در صورت خراب شدن حال بیمار اطلاعات آن به پزشک معالج و یا اورژانس ارسال شود.

کاربرد دستگاه

خرمی در مورد کاربران هدف این دستگاه نیز گفت: علاوه بر بیماران قلبی که در منازل می توانند از این دستگاه استفاده کنند در بیمارستان ها نیز می توان به صورت گسترده از این دستگاه استفاده کنند زیرا این دستگاه اطلاعات اندازه گیری را به صورت بی سیم منتقل می کند و در یک بیمارستان که حدود 50 بیمار قلبی وجود دارد تنها به وسیله یک سیستم مانیتورینگ می توان وضعیت 50 بیمار را به صورت آنلاین مشاهده کرد و دیگر احتیاجی به دستگاه های گران و بزرگ و یا حتی جابه جایی بیمار برای تهیه نوار قلب نیست و با یک ضرب و تقسیم ساده می توان فهمید که با استفاده از این دستگاه ارزان  چقدر می توان از خروج ارز از کشور برای خرید دستگاه های گران اندازه گیری ضربان قلب جلوگیری کرد.

مطالب مرتبط