دوز اول واکسن فایزر واکنش مصونیتی «نیرومندی» ایجاد می‌کند

طبق بررسی جدیدی که در مورد اثر واکسن کرونای فایزر-بیون‌تک انجام گرفته، تقریباً در بدن تمامی دریافت‌کنندگان پس از تزریق همان دوز اول واکنش مصونیتی “نیرومندی” ایجاد شده است.

طبق این تحقیق که دانشگاه‌های شفیلد و آکسفورد در مورد واکنش مصونیتی در بدن ۲۳۷ خدمه درمانی انجام دادند، واکسن فایزر باعث ایجاد واکنش یاخته تی و پادتن می‌شود و به مقابله با کووید-۱۹ در ۹۹ درصد دریافت‌کنندگان کمک می‌کند.

این واکسن در بدن آن‌هایی هم که قبلاً مبتلا شده باشند و تا حدی به مصونیت طبیعی دست یافته باشند، واکنش مصونیتی را تقویت می‌کند.

بعد از تزریق دوز دوم واکسن نیز در تمام گروه‌ها حفاظت قوی‌تری ایجاد می‌شود.

این یافته‌ها بر تصمیم جنجالی دولت بریتانیا نیز صحه می‌گذارد که تزریق دوز دوم واکسن فایزر را تا ۱۲ هفته به تاخیر انداخت تا شمار بیش‌تری از مردم دوز اول را تزریق کنند.

آن دسته از کارکنان سازمان ملی خدمات بهداشتی بریتانیا که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشتند، نگران بودند مبادا به تاخیر انداختن دوز دوم آن‌ها را با خطر بیشتری‌ مواجه کند، اما گویا این تحقیق نشان می‌دهد چنان وضعی پیش نخواهد آمد. البته این بررسی در مورد خدمه‌های درمانی جوان‌تر انجام گرفته و نه افراد مسن‌تر که دارای واکنش مصونیتی ضعیف‌تری در برابر تزریق واکسن هستند.

دکتر توشان دسیلوا از دانشگاه شفیلد می‌گوید:«بررسی ما یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین تحقیقات در مورد پاسخ مصونیتی در برابر دوز نخست واکسن فایزر- بیون‌تک و مقایسه افراد مبتلا شده قبلی و تازه‌مبتلا انجام گرفته است. طبق نتایج ما تک دوز واکسن باعث تقویت چشم‌گیر واکنش پادتن و یاخته تی ناشی از ابتلای طبیعی می‌شود. واکنش به تک دوز در افراد تازه‌مبتلا ضعیف‌تر بود اما هم‌چنان با مصونیت در افراد  قبلاً مبتلا شده و پیش از تقویت واکسنی برابری می‌کرد یا قوی‌تر از آن بود.»

محققان در بازه زمانی دسامبر و فوریه ۲۰۲۱ نمونه‌های خون ۲۳۷ خدمه درمانی را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که واکسن، تنوع یاخته‌های مقابله‌کننده با بیماری را افزایش می‌دهد و یاخته‌ها می‌توانند بخش‌های مختلف پروتئین نیزه‌ای بیرون زده از یاخته اصلی ویروس را شناسایی کنند.

این کارکرد در حفاظت مردم از انواع مختلف ویروس اهمیت اساسی دارد، زیرا همین پروتئین نیزه‌ای در اغلب جهش‌های ویروس کرونا دخالت دارد. بدن هر چه عناصر بیشتری از این پروتئین را تشخیص دهد حفاظت بیشتری به دست می‌آورد.

حفاظت در برابر ویروس کرونا در صورتی محقق می‌شود که یاخته‌های پادتن بتوانند پروتئین نیزه‌ای را شناسایی کنند و در حالت قفل قرار دهند.

فقط یک دوز واکسن فایزر می‌تواند واکنشی مصونیتی در افراد قبلاً مبتلا نشده به کووید پدید آورد که به همان قوت واکنش مصونیتی ایجاد شده در افراد دارای ابتلای قبلی است.

در بدن افراد قبلاً  مبتلا شده به ویروس کرونا در مقایسه با افراد قبلاً  مبتلا نشده، میزان پادتن هفت‌ برابر و میزان یاخته‌های تی شش برابر است.

خانم النور رایلی، استاد ارشد مصونیت‌شناسی دانشگاه ادینبورو می‌گوید:«طبق این بررسی بزرگ و تحت واپایش مطلوب که روی خدمه درمانی بریتانیا انجام گرفته است، تک دوز واکسن کرونای فایزر- بیون‌تک همسنگ ابتلای طبیعی واکنش پادتنی و یاخته تی ایجاد می‌کند.»

او می‌گوید:«ابتلای طبیعی بیش از ۸۰ درصد حفاظت در برابر ابتلای مجدد ایجاد می‌کند و این داده‌ها به خوبی بر تصمیم تا حدی جنجالی کارگروه مشترک مصون‌سازی و تزریق واکسن(جی‌سی‌وی‌آی) هم صحه گذاشت که با توجه به محدودیت‌های کنونی ، فاصله انداختن ۱۲ هفته‌ای بین تزریق دوزهای واکسن کرونا را برای بیشینه‌سازی سلامت عمومی بی‌خطر، موثر و عملی اعلام کرده بود.»

به گفته خانم رایلی، «یافته مهم این بررسی هم این بود که تزریق واکسن به افراد قبلاً  مبتلا شده نه تنها واکنش‌های مصونیتی در بدن آن‌ها را تقویت می‌کند، بلکه  گستره واکنش‌های مصونیتی در برابر سارس-کو-۲ را افزایش می‌دهد و در نتیجه واکنش در برابر چندین نوع نگران‌کننده کرونا مثل انواع معروف به کنت، آفریقای جنوبی و برزیلی را تقویت می‌کند. این داده‌ها نشان داد که تزریق همگانی واکسن حتی تزریق به افراد قبلاً  مبتلا شده خیلی مهم است.»

مطالب مرتبط