رابطه مصرف نوشیدنی‌ انرژی‌زا با افزایش خطر مرده‌زایی در زنان باردار

در میان همه توصیه‌های گیج‌کننده در مورد مصرف کافئین در دوران بارداری، تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی‌زا توسط زنان باردار می‌تواند عواقب مرگباری برای جنین آنها داشته باشد.

گزارش جدید مرکز تامیز برای تحقیقات سلامت مادر و جنین ادعا می‌کند خطر مرده‌زایی در زنان بارداری که روزانه بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند، ۲۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

نویسندگان این تحقیق میزان مرده‌زایی را بین یک هزار زن در ۴۱ بیمارستان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بررسی کردند و با انجام مصاحبه‌هایی، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را بین این زنان مقایسه کردند. این محققان همچنین عوامل جمعیت‌شناختی و رفتاری مانند سن و مصرف الکل را نیز در مطالعه خود به حساب آورده‌اند تا تعیین کنند که آیا مرده‌زایی با مصرف کافئین ارتباط دارد یا خیر.

دراین تحقیقات مشخص شد که به رغم وجود برخی شواهد مبنی بر زیان مصرف کافئین در دوران بارداری، از هر ۲۰ زن یک نفر مصرف کافئین خود را در زمان بارداری افزایش داده است. با این حال، کارشناسان اظهار می‌دارند که تعیین میزان دقیق سقف مصرف کافئین دشوار است.  توصیه‌های سرراستی درباره محدود کردن کافئین وجود ندارد.

در تحقیق آنها مشخص شد که زنان بارداری که نوشیدنی‌ انرژی‌زا مصرف می‌کنند، تقریبا دو برابر بیشتر در معرض خطر مرده‌زایی هستند. نوشیدن قهوه فوری و کوکاکولا نیز تقریبا به همین میزان خطر مرده‌زایی را افزایش می‌دهد.

مرده‌زایی وقتی است که جنین پس از هفته ۲۴‌ بارداری می‌میرد. از هر ۲۵۰ بارداری در بریتانیا، یک مورد به مرده‌زایی منجر می‌شود. این آمار بیانگر هشت مرده‌زایی در روز در بریتانیا است.

محققان هشدار می‌دهند که جنین قادر نیست مانند بزرگسالان به کافئین واکنش نشان دهد.

سازمان ملی بهداشت بریتانیا به زنان باردار توصیه می‌کند که مصرف کافئین روزانه خود را به زیر ۲۰۰ میلی گرم برسانند. سازمان بهداشت جهانی ۳۰۰ میلی گرم را به عنوان مقدار مطمئن برای دوران بارداری اعل

پروفسور الكساندر هیزل، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «كافئین برای مدت طولانی بخشی از رژیم غذایی ما بوده است. مانند بسیاری از چیزهایی که دوست داریم بخوریم و بنوشیم. مصرف مقادیر زیاد آن می‌تواند مضر باشد، به خصوص در دوران بارداری. این یک خطر نسبتا کوچک است. بنابراین مردم نباید نگران نوشیدن  گاه به گاه قهوه باشند اما این تحقیق نشان می‌دهد که خطری وجود دارد که بسیاری از آن آگاه نیستند.»

«هر کسی که قصد بچه‌دار شدن دارد، باید بداند که مصرف کافئین در دوران بارداری می‌تواند خطر مرده‌زایی و سایر عوارض بارداری را افزایش دهد. بنابراین مهم است که تا آنجا که می‌توانید مصرف کافئین را کاهش دهید. دستورالعمل‌های ملی باید سقف باشد، نه هدف. هر چه کمتر از آن سقف مصرف کنید، بهتر است.»

«ترک عادت‌ دشوار است، اما روی آوردن به قهوه بدون کافئین و جایگزین کردن نوشیدنی‌های گازدار با آبمیوه مفید خواهد بود.»

این استاد زنان و زایمان در دانشگاه منچستر از زنان باردار خواست تا در صورت «نگرانی یا گیج بودن» درباره مصرف کافئین از پزشک یا مامای خود سئوال کنند یا از «ماشین حساب کافئین» در سایت تامیز استفاده کنند.

شارلوت استرلینگ-رید، یک متخصص تغذیه که یک کودک سه ساله و چهار ماهه دارد، می‌گوید: «نگه داشتن حساب و کتاب مصرف کافئین حتی برای فردی همچون من که در حوزه تغذیه کار می‌کنم، می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. محاسبه مقادیر مصرفی در روز کار دشواری است و بسیاری از افراد از میزان کافئین موجود در برخی از غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه خود اطلاع ندارند.»

به گفته محققانی که مطالعات آنها در مجله زنان و زایمان اروپا منتشر شده است، چای محبوب‌ترین شکل کافئین است که توسط زنان باردار مصرف می‌شود. اما چای خطر قابل توجهی ندارد زیرا سطح کافئین آن نسبتا پایین است.

فعالان حقوق زنان اخیرا به ایندیپندنت گفتند که زنان بریتانیایی که دچار سقط جنین، مرده‌زایی یا مرگ نوزاد خود می‌شوند، از خدمات کافی مشاوره برای مقابله با این آسیب روحی بهره‌مند نیستند.

این زنان غالبا خبر غم‌انگیز مرگ نوزادشان را در اتاق‌هایی کوچک، بدون پنجره و پرازدحام دریافت می‌کنند. این زنان و شوهران آنها می‌گویند که پرستاران با سردی این خبر را منتقل می‌کنند  و آنها را برای عجله در ترخیص تحت فشار می‌گذارند.

ایندیپندنت به مناسبت هفته «آگاهی درباره از دست دادن فرزند» که از ۵ تا ۱۱ اکتبر برگزار می‌شود، با زنانی که تجربه از دست دادن کودک به شکل سقط جنین، مرده‌زایی یا مرگ نوزاد را دارند، گفتگو کرده است. هر روز در بریتانیا، مجموعا ۱۴ نوزاد پس از تولد یا جنین پیش از تولد از دنیا می‌رود.

ام می‌کند.

موسسه تامیز که یک موسسه خیریه پیشگام برای کودکان است، از سازمان ملی بهداشت بریتانیا و سازمان جهانی بهداشت می‌خواهد که در رهنمودهای خود تجدیدنظر کنند اما از طرح یک سقف مشخص برای مصرف کافئین خودداری می‌کند. این موسسه می‌گوید این وظیفه این دو سازمان است که با توجه به مطالعه جدید درباره سقف توصیه‌شده درباره مصرف کافئین تصمیم بگیرند.

مطالب مرتبط